Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[ALL A6] Rozbieganie silnika z automatyczną skrzynią

Silniki wysokoprężne
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
retrohaq
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 35
Rejestracja: 26 lis 2013, 00:28
Lokalizacja: Katowice

[ALL A6] Rozbieganie silnika z automatyczną skrzynią

Post autor: retrohaq » 06 mar 2014, 17:20

Witam,

Dzisiaj natknąłem się na artykuł, w którym opisywano rozbieganie silnika diesla. Sytuacja bardzo niebezpieczna i może spotkać każdego właściciela turbo diesla (choć zdarza się rzadko)

W skrócie wiadomo: turbo zaczyna przepuszczać olej i silnik pomimo wyłączenia stacyjki i silnika, pracuje dalej, obroty gwałtownie rosną do 5 tys i po kilku chwilach następuje eksplozja silnika lub totalne zatarcie. Silnik sam napędza się podanym przez turbinę olejem silnikowym, w cylindrach następuje samozapłon i tak w kółko aż nie skończy się olej w misce lub korbowód wyjdzie bokiem. W obu przypadkach złom.

W manualu - można próbować wrzucić 5 bieg i zdusić auto.

Ale co zrobić w automacie?
Macie jakieś doświadczenia w temacie lub rozwiązania oprócz ucieczki z auta?

Pytam z czystej ciekawości, oby mnie ani was to nie spotkało.


filmik przykładowy

Awatar użytkownika
Multifonika
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 2597
Rejestracja: 21 mar 2013, 17:21
Imię: Robert
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2001
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.3 133KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Multifonika » 06 mar 2014, 18:19

Wydaje mi się że to zjawisko występuje w skrajnych wypadkach. Żeby do tego doprowadzić to trzeba mieć talent ;) Bo ile tego oleju musi być w turbinie i jak mocno musi przepuszczać żeby do tego doprowadzić :) Każdy kto choć trochę dba o silnik, powinien tego uniknąć. Ale co ewentualnie zrobić w automacie przy tym to nie wiem <mysli>
Lektor.

jacenty121
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 21
Rejestracja: 25 lis 2013, 21:44
Lokalizacja: suwalki

Turbo

Post autor: jacenty121 » 06 mar 2014, 19:24

Czesc. Miałem taki przypadek w ciagniku siodlowym, padlo turbo, mechanicy wstawili nowe, zapomnieli wyczyscic intercooler. Po odpaleniu auto chodzilo równo, gdy dodano gazu, do silnika poszedl olej z intercoolera auto nabieralo obrotow, rozwalilo wiatrak, chłodnice i kilka jeszcze drobiazgow i zgasl silnik. Ale tloki i korby cale, nic sie nie uszkodzilo

Awatar użytkownika
retrohaq
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 35
Rejestracja: 26 lis 2013, 00:28
Lokalizacja: Katowice

Post autor: retrohaq » 06 mar 2014, 23:02

Gdzieś na którymś forum przeczytałem, że w przypadku automatu najlepiej jest wtedy odłączyć/odciąć/przeciąć jakąś rurę (do turbo? intercoolera? - nie pamiętam) w każdym razie chodziło o odcięcie dopływu powietrza.

Nie wiem ile w tym prawdy ale bardzo mnie to nurtuje..

Teoretycznie, podczas jazdy na D zaczynają szybko rosnąć obroty. Ponieważ hamowanie i tak ich nie zmniejszy, wrzucam N, hamuje na maxa, potem P, wyłączam stacyjkę, wychodzę z auta a tu już zadyma na całego, silnik wyje w niebogłosy. Jak tu jeszcze grzebać pod maską?

Nie wiem czy ma to coś wspólnego, ale w 2.5 tdi jest klapa gasząca. Rozumiem, że po przekręceniu stacyjki na off klapa się zamyka i odcina dopływ powietrza. Czy to w jakikolwiek sposób eliminuje nasze auta z kręgu "podejrzanych" o rozbieganie?

Multifonika A6
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 342
Rejestracja: 03 gru 2010, 16:08
Imię: Andrzej
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1998
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 1.8T AJL 180KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Multifonika A6 » 07 mar 2014, 18:42

retrohaq, też myślałem nad tym problemem co ewentualnie można byłoby zrobić. Za wiele to nic się nie wymyśli- pozostaje tylko i wyłącznie odcięcie dopływu powietrza. Zatkanie dolotu przed filtrem jakimś materiałem który zawsze mamy pod reką do końca sprawy nie załatwia- zawsze zostanie jakaś nieszczelność.
Otwieranie maski przy rozbieganym silniku jak sam zauważyłeś to hardkorowy pomysł- no chyba że ktoś sam jest hardkorem.
Moim zdaniem pozostaje tylko klapa gasząca. Jej sterowanie niestety ustawione jest zbyt krótko (1-2s) aby zdławić silnik. Ciekawym sposobem byłoby przeprogramowanie ECU tak, aby za każdym razem gdy wyłączamy zapłon klapa gasząca zostawała w pozycji zamkniętej ok 10s. Ale czy da to się zrobić? Bo druciarskim sposobem to wystarczy jeden przycisk w kabinie z przewodem(+) poprowadzonym do N239 i wtedy ręcznie sterujemy czasem jej zamknięcia- chyba najtańszy i najprostszy sposób. pzdr.
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez Multifonika A6, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
retrohaq
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 35
Rejestracja: 26 lis 2013, 00:28
Lokalizacja: Katowice

Post autor: retrohaq » 07 mar 2014, 23:45

Powiem szczerze, że pytanie zadałem bo martwię się bardziej o żonę i dzieciaki.

Moja żona jeździ często sama z dziećmi - uświadomiłem ją odnośnie takiej sytuacji, ale myśl, że musi ewakuować siebie i maluchy w tym czasie przyprawia mnie o dreszcze. Tym bardziej, że duża część kobiet jest tylko użytkownikiem auta - wsiada i jedzie - nie ma pojęcia co, dlaczego i jak. Ciężej zareagować odpowiednio w takiej sytuacji. Nawet nie mówię o grzebaniu pod maską bo to wykluczone - bardziej o samej procedurze, procesie hamowania, bezpiecznym opuszczeniu auta.

Oczywiście nie będę siał paniki, wiadomo że takie zdarzenia mają miejsce bardzo rzadko.
Kogoś to jednak spotyka i chciałbym wiedzieć na wszelki wypadek co najlepiej zrobić w takiej sytuacji.

Ten automat trochę tu niestety utrudnia sprawę.

Zastanawia mnie jeszcze jedno:
Czy rozbieganie może być tylko efektem zaniedbań czy może być również spowodowane jakąś awarią turbiny np. w czasie jazdy?

Multifonika A6
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 342
Rejestracja: 03 gru 2010, 16:08
Imię: Andrzej
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1998
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 1.8T AJL 180KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Multifonika A6 » 08 mar 2014, 12:13

retrohaq pisze:Czy rozbieganie może być tylko efektem zaniedbań czy może być również spowodowane jakąś awarią turbiny np. w czasie jazdy?
Druga sugestia jest trafna w 100%. Podam przykład.

Mój senior wybrał się do Czech do siostry (jakieś pół roku temu) pastuchem 1,9 AWX. Minął Szklarską Porębę i zaczęła się wspinaczka do Jakuszyc. Wszystko pięknie i ładnie. Nic nie wskazywało na zbliżającą się niespodziankę. W ułamku sekundy pojawiła się chmura dymu za samochodem. Wcześniej rozmawialiśmy na temat takiej sytuacji. Wiedząc czym grozi dalsza jazda, postanowił zawrócić do Jeleniej góry do jakiegoś warsztatu, obsługując się z gazem jak najdelikatniej. Ujechał raptem 5-6km i w pewnym momencie odniósł wrażenie że jego pasek ma ze 200 kucy. Rozsądek wziął górę, zjechał na awaryjnych na pobocze i zgasił silnik. Udało się. Po zlawetowaniu do warsztatu mechanicy gratulowali że udało się zgasić samochód. Turbina całkowicie rozsypana, a olej to był wszędzie.

Morał- pojawienie się zasłony dymnej za samochodem skutkuje natychmiastowym zatrzymaniem i wyłączeniem silnika- każdy przejechany kilometr więcej tylko zbliża do armagedonu, który jest nieunikniony. pzdr.

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga