Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[ TIP+Q] Luzy dyferencjału oraz torstena, kasacja luzów.

Układ napędowy i skrzynie biegów
snoopi21
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 106
Rejestracja: 21 mar 2011, 19:49
Lokalizacja: Osiecznica\dolnośląskie

[ TIP+Q] Luzy dyferencjału oraz torstena, kasacja luzów.

Post autor: snoopi21 » 31 sie 2013, 21:52

Witam borykam się z chronicznymi stukami podczas przyspieszania i hamowania autem, oraz drganiami podczas jazdy. Szukając odpowiedzi na forach natknąłem się na taki post, którego autorem jest J@rek z audiforum. Mam nadzieję, że nie pogniewa się za cytowanie jego wypowiedzi.
Mój mechanik od razu po zobaczeniu koła talerzowego mechanizmu różnicowego stwierdził, że jest za duży luz między nim a wałkiem atakującym i trzeba jak to powiedział dać je "bardziej w pracę", czyli zbliżyć do wałka...stwierdził to to śladach, które powstają przy współpracy obu tych kół zębatych(zęby mech. różnicowego mają kształt stożkowy więc zbliżenie ich do siebie kasuje luz...nie byłem przy obliczaniu tego luzu, gdyż cała robota była przy browarku i udałem się po zakup następnego.
Cały mechanizm różnicowy zamontowany jest w skrzyni biegów na dwóch łożyskach stożkowych i jest pasowany za pomocą takich podkładek(w etce jest to ładnie rozrysowane i wiadomo o co chodzi).
U mnie wyszło, że w celu skasowania luzu, cały mechanizm trzeba zbliżyć do wałka atakującego o jakieś 0,3mm...trochę to dziwne może się wydawać ale taki luz między tymi zazębiającymi się kołami już powoduje duży luz na kołach i się przyczynia do tzw. stukania przy zmianie biegów.
W celu zbliżenia obu kół jedna z podkładek była zmniejszona z 0,95(była taka fabrycznie)na 0,65...(podkładki są umieszczone między obudową skrzyni a łożyskiem po obu stronach mechanizmu).
Obudowa drugiego łożyska została cofnięta(odsunięta od obudowy skrzyni) i cały mechanizm został włożony, jego dekiel dokręcony w celu zweryfikowania jaką należy zastosować podkładkę pod drugie łożysko.
Po ponownym rozebraniu i pomiarach, fabryczna podkładka 1,2mm została zastąpiona dwoma nowymi o łącznej grubości 1,6mm.
Czyli cała operacja polegała na dosunięciu całego mechanizmu do wałka atakującego o 0,3mm i skasowaniu luzów na łożyskach o 0,1 mm.
Cała robota nie jest trudna i czasochłonna lecz należy zwrócić szczególną uwagę na obliczenie tych luzów.
Dlatego też nie każdy fachman podejmie się takiej roboty...znam taki przypadek jak mechanik z długoletnim stażem do skrzyni biegów chciał dolewać olej przez przewody centralne bo nie wiedział że jest korek wlewowy a co mówić dopiero o takiej robocie.
Sam byłem przekonany, że kasowanie tych luzów polega na dokładaniu podkładek rzędu 1-3 mm...a nie że jest to zabawa w jego ułamki. :)
Też ta robota nie miała na celu skasowania luzu na mechanizmie, a zlikwidowanie innej usterki z którą borykam się od pewnego czasu i nie mogę sobie poradzić...jest to drganie auta przy prędkościach 120-140 km/h i właśnie stawiałem na nadmierny luz na łożyskach mechanizmu i jego wirowanie.A że wyszło przy tym co innego więc jestem z tego zadowolony
Moje pytanie do fachowców od skrzyń jest takie. Jak dokładnie obliczyć jakie podkładki powinno się zastosować w celu skasowania luzu???
Bo po co wymieniać dyfer i torsten jak można wyeliminować luzy na tych podzespołach.

lukaszek1981
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 10
Rejestracja: 15 sie 2012, 22:06
Lokalizacja: Siedlce

Post autor: lukaszek1981 » 01 wrz 2013, 15:52

Witam, ja też walczę z drganiami przy prędkościach 110-145 km/h oraz lekkim kołysaniem auta przy prędkości 70km
Raz są większe raz mniejsze.
Demontowałem tylni dyfer i kasowałem w nim luz o którym piszesz, wymieniłem też łożyska na nowe bo były już zmęczone. Wywaliłem też tylni przegub wału bo się zacinał w ręku i nawet się ucieszyłem że znalazłem kopę ale nie...
Nie dało to żadnego efektu. Drgania nadal są, z fotela kierowcy jakby ze skrzyni a z tyłu czuć masaż pleców.
Wyciągałem też przednie półosie sprawdzałem przeguby ale nie ma się czego czepić. Podpora wału też lala.
Powoli zaczynam podejrzewać sprzęgło i dwumasę ale nie są to typowe obiawy.
Na półosiach i wyjściu na wał w skrzyni luzów wymagających kasacji nie wyczuwam.
Jutro biorę audi w górę, zwalam 4 koła i jazda na podnośniku, będę szukał wibry pod autem

snoopi21
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 106
Rejestracja: 21 mar 2011, 19:49
Lokalizacja: Osiecznica\dolnośląskie

Post autor: snoopi21 » 01 wrz 2013, 20:53

Mam prośbę. Czy mógłbyś opisać w jaki sposób obliczyłeś luz na dyfrze oraz jak do tego się zabrać. Z tego co mi wiadomo stosuje się podkładki do kasowania owego luzu, ale jakiś tam luz powinien pozostać aby uniknąć niepotrzebnych naprężeń podczas dużego obciążenia. Ja mam luz na dyfrze i wydaje mi się, że na wyjściu z torstena tez ale aby to sprawdzić muszę najpierw uporać się z dyfrem.

lukaszek1981
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 10
Rejestracja: 15 sie 2012, 22:06
Lokalizacja: Siedlce

Post autor: lukaszek1981 » 01 wrz 2013, 21:26

Kasowałem luz ataku. Sprawdzałem go tak że jak tył był w górze to poruszałem wałem i miałem luz mniej więcej na pół obrotu, po odkręceniu wału od dyfra potwierdziłem luz na dyfrze. Skrzynia i torsen raczej OK. Wrzucony bieg i też pokręcałem wałem i luzu nie było praktycznie.
Miałem drugi dyfer z automata na graty i z niego wziełem podkładki pod łożyska.
Jak masz już most na stole i poruszasz atakiem to jest luz, myślę że jakieś 10-20 stopni to OK ale 90 to już dużo.
Rozebrałem dupkę, wybiłem łożyska i kupiłem nowe ( tu jest mały problem bo łożyska są calowe i trudno je kupić. Gdzieś mam ory numery SKF.
Trybu atakującego nie polecam ruszać jeśli po rozebraniu różnicówki kręci się super i nie ma obiawów zużytych łożysk. Atak jest skręcany z tuleją zgniotką i nie wiem ile niutonów potrzeba do skręcenia no i podejrzewam że przydała by się nowa tuleja.
W moim moście podkładki były dwie na stronę 0.9mm i 0.2mm a w dawcy jedna 1.2 mm
Wsziełem tą 1.2mm i 0.2mm + nowe łożyska i po złożeniu było prawie super ale jakiś luz został to rozebrałem jeszcze raz i dałem 1.2mm i 0.9mm. Po skręceniu dyfer się zablokowałi nie dał się pokręcić więc wróciłem do poprzedniego zestawu.
Podkładki są pod łożyskami i musimy za każdym razem je wybijać z obudowy. Trzeba uważać żeby na nich rysy nie zrobić przy wybijaniu.
W sumie to metoda prób, czasem nawet 5-8 razy trzeba to powtórzyć.
Polecam odrazu wymienić uszczelniacze na półosie.
Po skręceniu most musi się lekko obracać, atak i półosie, tylko je kręcimy razem żeby atak robił.
Samej różnicówki ( mnie uczyli na żuku że to kosz satelitów :> ) nie ruszałem był na niej delikatny luz ale taki chyba musi być.
Most pracuje super nie mam już luzu i jak dodaję ostro gazu po jego odpuszczeniu to zniknęło takie charakterystyczne łup pod spodem.
Ale się rozpisałem <mysli>

Zaznaczam że opis i łożyska są do mostu z 2.8 manual oznaczenie/przełożenie 3413

Numery łożysk SKF

LM 501349/310/Q
BT1B 328612C /QCL7C

uszczelniacz x2 wymiar 45x60x8

[ Dodano: 2013-09-01, 21:43 ]
Widzę w twoim opisie że masz tiptronic więc najprawdopodobniej masz most 3412 to taki jak ja rozebrałem, poza łożyskami mam do niego wsio jakby co, atak, torsen itp.
Opis przełożenia jest na górze mostu jak zdejmiesz to zobaczysz.

snoopi21
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 106
Rejestracja: 21 mar 2011, 19:49
Lokalizacja: Osiecznica\dolnośląskie

Post autor: snoopi21 » 02 wrz 2013, 16:20

Wielkie dzięki za opis. W przyszłym miesiącu będę zrzucał most bo teraz to natłok pracy i nie dam rady. W razie czego odezwę się o poradę :) jeszcze raz dzięki

Stanlejo
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 65
Rejestracja: 07 paź 2009, 22:32
Lokalizacja: Kraśnik/Lubelskie

Post autor: Stanlejo » 02 wrz 2013, 18:16

witam ja mam podobny problem ze stukami tylko ja mam tipa. Dyfer wymieniłem poduszki dyfra tez, poduszki skrzyni tez, podpore wału, i dalej jest tak samo, na załączonym biegu jak dodam i gwałtownie puszczę gaz to wtedy jest to puknięcie. Poduszki silnika tez sprawdzone i moze to wszystko dzieje się przez wyjezdzony mechanizm róznicowy w skrzyni. Na 1 biegu jak zaczną się koła toczyć i nagle dodam gazu to najpierw mam ten puk. Z problemem byłem u wielu mechaników i kiedyś na sprawdzaniu zajęło im 4 dni i nic dalej jet to samo i nie potrafią określić co się dzieje. Do tego dochodzi szum jak delikatnie puszcze gaz na 3 i 4 biegu, jakby cos ocierało o coś. pomocy:(
S-LINE:P

snoopi21
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 106
Rejestracja: 21 mar 2011, 19:49
Lokalizacja: Osiecznica\dolnośląskie

Post autor: snoopi21 » 02 wrz 2013, 19:02

A sprawdzał ktoś może u Ciebie przegub kardana (szyba tak się nazywa) ponoć tam tez mogą występować luzy powodujące wibracje i stuki??
Jeżeli od tylnego mostu do skrzyni jest wszystko sprawdzone to zostaje chyba tylko torsten w skrzyni. Ja też mam tipa :)

Awatar użytkownika
Multifonika
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 2597
Rejestracja: 21 mar 2013, 17:21
Imię: Robert
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2001
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.2 230KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Multifonika » 02 wrz 2013, 19:23

snoopi21 pisze:A sprawdzał ktoś może u Ciebie przegub kardana (szyba tak się nazywa)
Wał kardana ;) ;) czyli wał napędowy. I owszem, może mieć luzy na krzyżakach co powoduje stuki. <okok> Luz jest odczuwalny przy dodawaniu i ujmowaniu gazu.
Lektor.

Stanlejo
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 65
Rejestracja: 07 paź 2009, 22:32
Lokalizacja: Kraśnik/Lubelskie

Post autor: Stanlejo » 02 wrz 2013, 19:48

krzyzaki tez sprawdzone i nic deka luzu. tylko ta skrzynia zostala. duzo to roboty z tym torsenem? jakich kosztow moge sie z tym spodziewac?
S-LINE:P

snoopi21
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 106
Rejestracja: 21 mar 2011, 19:49
Lokalizacja: Osiecznica\dolnośląskie

Post autor: snoopi21 » 03 wrz 2013, 19:35

Szalony dzięki za poprawienie mnie :) chodziło mi oczywiście o krzyżaki :)
Wał kardana czyli wał napędowy.
U mnie za wymianę torstena krzyknęli 1000zł. Ale z racji, że jestem zapalonym mechanikiem amatorem nie dam im tej satysfakcji i będę walczył sam :) Zna ktoś może numery tych podkladek do kasowania luzu?? Chciałem zamówić

[ Dodano: 2013-09-03, 22:00 ]
lukaszek1981 znalazłem cały opis do przekładni i ustawiania luzu w ELSIE ale żeby to zrobić to trzeba by było okraść warsztat AUDI :| U siebie podmieniałeś tylko tą podkładkę S3 jak narysunki??

Obrazek

lukaszek1981
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 10
Rejestracja: 15 sie 2012, 22:06
Lokalizacja: Siedlce

Post autor: lukaszek1981 » 07 wrz 2013, 21:49

Podmieniałem te S1 i S2 one kasują luz na zębach ataku, tej S1 raczej się nie wymienia i nie reguluje, ona jest jedna pod łożyskiem. Luz na łożyskach wałka atakującego kasuje się śrubą z przodu wału i reguluje go ta wspomniana tuleja zgniotka. Jak pisałem wcześniej, nie polecam rozbierania wałka ataku jeśli po wyjęciu całej różnicówki kręci się dobrze i bez zgrzytów.

Ps. na wale w naszych autach nie ma krzyżaków nigdzie, są normalne przeguby z przodu i z tyłu wału bardzo podobne do wewnętrznych tylnych na półosiach. Po rozkręceniu wału ważne jest aby te przeguby nie blokowały się i nie zacinały. Jeśli tak robią w ręku to w pracy będą szły na przełamanie i to też będzie powodować wibracje.
Nasze autka mają 10 przegubów w układzie napędowym i wszystkie trzeba sprawdzić

mariog
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 13
Rejestracja: 08 lis 2012, 13:44
Lokalizacja: pomorskie

Post autor: mariog » 23 wrz 2013, 19:19

Witam,ja również borykam się z luzem w dyfrze i tu moje pytanie?Czy te podkładki są w jakiś sposób opisane,czy trzeba je samemu mierzyć i gdzie można je dostać?Pozdrawiam i czekam na odpowiedz.

snoopi21
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 106
Rejestracja: 21 mar 2011, 19:49
Lokalizacja: Osiecznica\dolnośląskie

Post autor: snoopi21 » 24 wrz 2013, 22:13

Witam
Podkładki są dostępne w serwisie. Ja na razie jeszcze z braku czasu nic nie robiłem. Zbieram graty :) jak wszystkie uzbieram to dyfer na dół i wymiana uszczelniaczy i tych podkładek. Podkładki są w różnych rozmiarach więc musisz kupić kilka lub rozebrać dyfer i tak jak kolega lukaszek1981 pisał metodą prób i błędów dopasować tak aby to wszystko ładnie hulało i nie miało luzu :). Według etki podkładka regulacyjna (strona kierowcy) o grubości 0,15 ma nr 113517201A a podkładka dopasowująca (strona pasażera) o tej samej grubości ma nr 018409381
Jak się uporam to napisze czy po naprawie jest zamierzony efekt :)

mariog
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 13
Rejestracja: 08 lis 2012, 13:44
Lokalizacja: pomorskie

Post autor: mariog » 25 wrz 2013, 06:20

Z niecierpliwością czekam na Twoje efekty,jak to ogarniesz daj znać.

lukaszek1981
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 10
Rejestracja: 15 sie 2012, 22:06
Lokalizacja: Siedlce

Post autor: lukaszek1981 » 30 wrz 2013, 22:09

Wklejam PRIV


hey łukaszek
Wyczytałem Twój post odnośnie luzu tylnego dyfra.
Przedstawię Ci mój problem... Audi A4 B6 3.0 Quattro manual. Przy dość ostrej zmianie biegu odczuwalne jest szarpnięcie - zerwanie, jakby gdzieś w okolicach skrzyni biegów. Dzieje się tak przy niskich biegach. Przy powolnym puszczaniu sprzęgła efekt ten nie występuje. Dzisiaj z kolega starałem się to pukanie zdiagnozować i gdy jechałem na tylnej kanapie podczas zmiany biegu wyczułem na kanapie głuche uderzenie. Wszedłem pod auto, zero wycieków, przeguby także wporządku. Obracając wałem w ręku odczułem troszeczkę luz,następnie zrobiłem podobnie na wale przy skrzyni i wydawało mi się że tam luz jest mniejszy. Poduszki pod skrzynia i silnikiem niby wporzadku, przeguby wewnętrzne także. Dodatkowo jadąc np 4 biegu około 70km/h nie zawsze wyczuwalne jest szarpanie, przy gwałtownym dodaniu gazu objaw ten ustaje.
Jak myślisz może to być efektem luzu który Ty opisywałeś na forum
Jaki wyniósł Ci koszt tej naprawy?
Pzdr

[ Dodano: 2013-09-30, 22:10 ]
Witaj,
luz zdiagnozujesz dopiero po odkręceniu wału od dyfra, tylko wtedy go rozróżnisz. Poruszając wałem będziesz miał ewentualny luz skrzyni lub torsena w niej, a atakiem luz tylnego mostu.
Delikatne kołysanie przy około 70km/h to prawdopodobnie przeguby wewnętrzne na przedniej osi, nie kupuj chińskich z allegro. U mnie wytrzymały 2 miechy i musiałem wrócić do oryginału. Dobrze że nie wyrzuciłem i teraz mnie z powrotem kołysze. Szukam całych pułosi w super stanie.
Koszt luzów w dyfrze to około 120zł łożyska, 30 uszczelniacze i ze 2 wieczory. Robota moja ale jakbym miał to komuś robić to ze 400 bym chciał za robotę.
No i miałem drugi dyfer na dawcę.

Ps, przy delikatnym dodawaniu i puszczaniu gazu jak szarpie silnikiem to prawdopodobnie instalacja gazowa.

Pisz proszę w linku nie na priv bo tak i inni skorzystają.

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga