Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[A6 C5 2.5 tdi 180 układ chłodzenia]

Silniki wysokoprężne
ODPOWIEDZ
artur28
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 106
Rejestracja: 13 kwie 2008, 09:23
Lokalizacja: Poznań

[A6 C5 2.5 tdi 180 układ chłodzenia]

Post autor: artur28 » 04 gru 2008, 10:20

Witam jak odpowietrzyć układ chłodzenia w audi 2.5 tdi 2001 bo mam problem z ogrzewaniem i najpierw to chciałem zrobić. Dzięki
2.5 tdi 180 AKE 2001 - jest
2.5 tdi 150 AKN 1999 - było

Awatar użytkownika
krzycho0110
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 298
Rejestracja: 27 wrz 2008, 09:54
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: krzycho0110 » 04 gru 2008, 13:10

przytoczę kawałeczek z AKP ;-) tzw.odpowietrzanie wg.sztuki ;-)
Odpowietrzenie układu chłodzącego w jednostkach 2.5TDI V6*

WSTęP:
Wymiana termostatu i pompy wodnej wiąże się z koniecznością wypuszczenia płynu G12 z układu chłodzenia silnika. Ponowne napełnienie układu wymaga precyzyjnego odpowietrzenia całego obiegu, ponieważ tylko wtedy zapewnimy własciwe chłodzenie silnika (w Allroad również chłodzenie paliwa), a ogrzewanie kabiny osiągnie 100% wydajność. Ponadto dzięki całkowitemu odpowietrzeniu układu chłodzenia - wokół wirnika oraz ośki pompy wodnej nie będzie się zbierało powietrze, a dzięki temu uszczelnienie wałka pompy wodnej nie będzie zagrożone nadmiernym, "punktowym" wzrostem temperaturu wirujących elementów. Przegrzanie pompy wodnej może skutkować rozszczelnieniem, a w efekcie zgubnym w sktkach wyciekiem G12 - bezpośrednio na części napędu rozrządu, powodując np. do zatarcie rolek prowadzących paska zębatego.

METODY NAPEÂŁNIANIA PÂŁYNEM G12 I ODPOWIETRZENIE UKÂŁADU CHÂŁODZENIA SILNIKÓW V6 TDi:

Metoda zalecana przez producenta, jednak bardzo rzadko stosowana w praktyce, to założenie (w miejscu korka wlewu na zbiorniczku wyrównawczym) specjalnego urządzenia, które umożliwia w pierwszej kolejności wytworzenie odpowiedniego podciśnienia, zaś w następnej kolejności bardzo efektywne wypełnienie całego układu płynem G12.

Na szczęście układ chłodzenia daje się odpowietrzyć również bardziej tradycyjnymi metodami, jednak z zachowaniem ściśle określonych reguł.

Należy tutaj bezwzględnie pamiętać o tym, że skuteczne odpowietrzenie układu chłodzenia jest uwarunkowane właściwym ułożeniem montażowym termostatu, czyli osadzeniem go w takiej pozycji, w której malutki zaworek odpowietrzający znajdzie się w najwyższym punkcie.

Kilka uwag wstępnych:
- układ chłodzenia należy napełniać zawsze oryginalnym płynem chłodzącym G12
- przed napełnieniem układu należy wymienić uszczelki typu o-ring na króćcu przy chłodnicy lub na czujniku temperatury (zależnie od tego jaką metodą opróżniano układ)
- układ należy napłniać wyłącznie czystym płynem, a najlepiej skorzystać z okazji i zastosować nowy płyn, zmieszany uprzednio w odpowiednich proporcjach z wodą destylowaną.

ÂŚwieży płyn należy stosować zawsze wtedy, kiedy wymieniono istotne elementy układu chłodzenia - np. pompę wody, nagrzewnicę, itd. ... .

Wstępnego napełnienia układu dokonujemy w miarę powoli, dzięki czemu unikamy tworzeniu się korków powietrznych.

Układ zawsze napełniamy tylko do linii oznaczonej "max" na zbiorniczku wyrównawczym.

Po wstępnym napełnieniu można kilkakrotnie ścisnąć węże gumowe - przede wszystkim górny i dolny dochodzący do króćców chłodnicy. Ta czynność dodatkowo ułatwi napełnianie.

W modelach Allroad - bezpośrednio po wstępnym napełnieniu układu chłodzenia - należy jeszcze poluzować obejmę i zdjąć przewód wodny z chłodniczki paliwa - znajdujący sie najbliżej wtryskiwacza pierwszego cylindra i najlepiej ciśnieniowo wprowadzić do tego przewodu taką ilość G12, żeby z króćca chłodniczki paliwa zaczął wypływać płyn. Na zakończenie należy nasunąć przewód spowrotem i dokręcić obejmę zaciskową.

Kolejną czynnością jest odpowietrzenie nagrzewnicy w kabinie. W tym celu należy poluzować obejmę przewodu z "zaworkiem". Dostęp dosyć trudny, ponieważ wąż jest "upchnięty" pomiędzy akumulatorem a obudową servo układu hamulcowego. Po poluzowaniu obejmy należy powoli zsuwać wąż do miejsca, w którym otwór odpowietrzający nie będzie już zasłonięty przez króciec.
Następnie należy uzupełniać poziom płynu G12 w zbiorniczku wyrównawczym do czasu, aż powietrze zostanie wypchnięte z nagrzewnicy i z otworka odpowietrzającego będzie wypływał sam czynnik chłodzący - bez powietrza.
Jeżeli jednak nagrzewnica "nie zechce" odpowietrzyć się samoczynnie - pomimo odsłonięcia otworu odpowietrzającego - lepiej będzie wymusić delikatne nadciśnienie w zbiorniczku wyrównawczym (np. kompresorkiem) niż uruchamiać na tym etapie silnik. Pompa wody rzeczywiście "poruszy" płynem w układzie chłodzenia i ułatwi odpowietrzenie się nagrzewnicy - ale postać G12 zmieni się z cieczy w pianę, a przez to skuteczne odpowietrzenie układu stanie się niemożliwe !!!
Czynność kończąca odpowietrzenie nagrzewnicy to nasunięcie węża na krócieć i dokręcenie obejmy zaciskowej i ewentualne uzupełnienie poziomu w zbiorniczku wyrównawczym.

- Jeżeli samochód jest wyposażony w dodatkowe ogrzewanie wodne typu Webasto - włączamy urzadzenie na okres kilku minut i czekamy aż przestanie pracować.

KOLEJNE CZYNNOÂŚCI TO:

- Zakręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym

- Włączamy zapłon, wprowadzamy klimatyzację w tryb ECON, a wyświetlacze żądanej temperatury ustawiamy na HI

- Uruchamiamy silnik

- Po kilku chwilach stopniowo dodajemy gazu i ustalamy obroty w przedziale 2 - 2,5 tyś. na conajmniej 3 - 5 minut

- Powracamy do obrotów biegu jałowego na conajmniej 5 minut

- Wyłączamy silnik i BADZO OSTROÂŻNIE n n popuszczamy korek wlewowy na zbiorniczku wyrównawczym do momentu, w którym usłyszymy wyraźne ujście powietrza ("pssss" n )

- Ewentualnie uzupełniamy poziom płynu do "MAX"

- Zakręcamy korek zbiorniczka, uruchamiamy silnik i po chwili ustalamy obroty na poziomie około 2000 do czasu, aż węże chłodnicy - górny i dolny - osiągną zbliżoną, wysoką temperaturę.

- Zostawiamy na kilka minut silnik pracujący na obrotach biegu jałowego

- Gasimy silnik i po chwili znowu BARDZO OSTROÂŻNIE n n popuszczamy korek zbiorniczka wyrównawczego aby umożliwić wypuszczenie powietrza.

- Czekamy do wystygnięcia silnika lub w bardzo małych porcjach, stopniowo dolewamy G12 do poziomu MAX

- Zakręcamy korek.

Od tej chwili układ chłodzenia można uznać za odpowietrzony, jednak po pokonaniu kilkudziesięciu kilometrów warto ponownie ustawić ogrzewanie na HI, a silnik doprowadzić do bardzo wysokiej temperatury - tak aby spowodować pełne otwarcie termostatu i "uruchomić" duży obieg układu chłodzenia. Po tym "zabiegu" należy znowu na kilka chwil pozostawić silnik na obrotach biegu jałowego, a potem całkowicie go wyłączyć i odczekać aż ostygnie. Czynność końcowa to wykręcenie korka wlewowego na zbiorniczku wyrównawczym, ewentualne uzupełnienie poziomu do MAX i zakręcenie korka (należy o tym pamiętać aby usunąć resztki nadmiarowego powietrza). Dopiero od tej chwili układ chłodzenia można uznać za odpowietrzony całkowicie.

artur28
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 106
Rejestracja: 13 kwie 2008, 09:23
Lokalizacja: Poznań

Post autor: artur28 » 06 gru 2008, 10:13

Dziękować. <piwo>
2.5 tdi 180 AKE 2001 - jest
2.5 tdi 150 AKN 1999 - było

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga