Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[A6 C6] Przed kupnem auta - Ciekawy artykuł

Czy warto kupić tę A6/A7? Co w nich się psuje? Znalazłem ciekawą ofertę! Miejsce pytań, próśb o porady przed zakupem Audi A6/A7.
Awatar użytkownika
KrzysiekR
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 134
Rejestracja: 05 sie 2012, 23:41
Lokalizacja: zach-pom.

[A6 C6] Przed kupnem auta - Ciekawy artykuł

Post autor: KrzysiekR » 09 lut 2013, 10:27

Warto to przeczytać przed zakupem auta z komisu lub od handlarza w okazyjnej cenie


http://www.forum.alfaholicy.org/porady_ ... ochod.html



Coraz więcej na rynku pojazdów używanych pojawia się aut, które są sprzedawane z ominięciem bardzo ważnego punktu procedury importowej - wpłaty należnego podatku VAT (powinien być naliczony PRZY SPRZEDAÂŻY samochodu). Procedura importu i sprzedaży takiego samochodu wygląda banalnie prosto - dlatego obecnie trzeba bardzo uważać przy zakupie auta, które pierwotnie było w posiadaniu firmy (np. leasingowej) za granicą. Pokrótce teraz napiszę, jak wygląda zakup i "zalegalizowanie" takiego samochodu:
1. Rejestrowana jest firma z nipem UE, która może dokonywać zakupu samochodów za granicą, płacąc tam kwoty NETTO. Firma rejestrowana jest w Polsce lub za granicą - to ważna informacja - nie należy z góry zakładać, że jeśli sprzedawcą była firma zagraniczna, to wszystko jest w porządku.
2. Właścicielem w/w firmy jest "słup" - czyli osoba, z której ciężko ściągnąć później jakiekolwiek należności z tytułu zaległych podatków, firma po dokonaniu iluś transakcji najczęściej zostaje zlikwidowana i zakłada się następną.
3. Firma dokonuje bezpośrednio, lub przez komis, sprzedaży auta końcowemu nabywcy, wystawiając na niego fakturę VAT-marża, lub fakturę ze stawką VAT: "zw." lub "0%"
4. Nabywca, otrzymując fakturę, dowód opłaty akcyzy, przegląd techniczny, tłumaczenia i opłatę recyklingową, dokona bezproblemowej rejestracji samochodu - bowiem dysponuje wszystkimi niezbędnymi dokumentami do zarejestrowania samochodu, a wydział komunikacji nie sprawdza, czy samochód podlegał obowiązkowi opłacenia podatku VAT, czy też nie. Teoretycznie więc nabywca ma legalnie nabyty i zarejestrowany pojazd.
5. Urząd Skarbowy, na który zarejestrowana była firma, dokonująca sprzedaży auta, z około 3-miesięcznym opóźnieniem otrzymuje wykaz transakcji wewnątrzwspólnotowych, które podlegały opodatkowaniu 23% VAT-em. Firma, która nie uiściła podatku - wzywana jest do wyjaśnienia sytuacji - to może potrwać ok. miesiąc.
6. W międzyczasie firma, dokonująca "usuwania podatku VAT" z jasnych względów zostaje zlikwidowana.
7. Urząd Skarbowy, na podstawie numeru VIN samochodu będącego przedmiotem postępowania, dociera do końcowego nabywcy i nabywca jest wzywany do Urzędu, gdzie zapozna się z niewesołą dla niego sytuacją. Jej zakończenie może wyglądać następująco:
- właściciel samochodu płaci zaległy VAT z odsetkami (za ok. 4-6 miesięcy, w zależności, jak szybko uda się do niego dotrzeć) i może dalej eksploatować samochód,
- samochód zostaje zatrzymany do momentu zakończenia postępowania karno-skarbowego (a to może trwać np. 2 lata), po czym tak czy inaczej pozostaje obowiązek zapłacenia zaległego podatku VAT.

Teraz istotna uwaga - komis, będący pośrednikiem w takiej transakcji, jest prawnie zupełnie czysty. Komisant bowiem nie może w prosty sposób sprawdzić, czy auto, które sprzedawał jako pośrednik, miało mieć VAT opłacony, czy też nie. Importer bowiem nie ma obowiązku przedstawiania faktury zakupu samochodu, aby dokonać transakcji sprzedaży. Dlatego komis nie będzie pociągany do odpowiedzialności prawnej i nikt nie będzie z komisu ściągał żadnych należności.

Znana jest procedura - jak więc się ustrzec przed zakupem takiego samochodu (gdzie najczęściej takie auta są to niezłe okazje rynkowe, bo mogą mieć cenę 23% niższą od średniej rynkowej - z racji brakującego VAT-u)?

1. Jeżeli firma sprzedaje auto na fakturę z 23% VAT - temat jest prosty - w 100% firma odpowiada za obowiązek odprowadzenia podatku z faktury, którą wystawiła. Fiskus może ścigać wtedy tylko i wyłącznie sprzedawcę (zakładamy, że samochód nie pochodzi z kradzieży, bo wtedy jakkolwiek by go nie sprzedawać - będzie to nielegalne). W tej sytuacji kupujący nie musi się martwić o sprawę podatku VAT.
2. Jeżeli firma sprzedaje auto na fakturę VAT-marża - należy zrobić 2 rzeczy:
a) sprawdzić po numerze VIN, kto był pierwszym nabywcą samochodu - takie informacje znajdują się w bazach dealerów - jeżeli była to firma (najpopularniejsze firmy leasingowe to: Axus N.V, Arval, Lease Plan, BCA) - to zapala się pierwsza lampka ostrzegawcza
b) sprawdzić, kto widnieje jako właściciel w dowodzie rejestracyjnym pojazdu - i tu ważna informacja - dowód musi pochodzić z kraju, z którego został PO RAZ PIERWSZY zakupiony pojazd. Może bowiem się zdarzyć, że ktoś takie auto w międzyczasie "zalegalizuje" np. na Słowacji, albo na Litwie. Weryfikację, czy dowód jest dowodem z pierwszego nabycia auta przeprowadzić można bardzo prosto - każdy dowód rejestracyjny ma datę wydania. Jeżeli więc dowód wydano 14.03.2005 roku, a auto ma datę I-szej rejestracji w dokładnie tym samym dniu (lub parę dni wcześniej) - to jest to dowód z pierwszego nabycia samochodu od dealera. Jeżeli w dowodzie widnieje jako właściciel firma - druga lampka ostrzegawcza.
3. W przypadku, gdy obie w/w weryfikacje dały pozytywną informację (mamy w obu przypadkach firmę jako właściciela pojazdu) - to na 99% sprzedający powinien naliczyć VAT przy sprzedaży samochodu.

I teraz kolejna ważna uwaga - powyższa procedura dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji, gdy samochód w Polsce sprzedaje FIRMA (bezpośredni importer, komis, itp.). Osoby fizyczne, nabywające pojazd za granicą, płacą tam PEÂŁNÂĄ kwotę, obejmującą stawkę VAT obowiązującą w kraju, w którym dokonywana jest transakcja kupna-sprzedaży. Podobnie nabycie samochodu za granicą od osób fizycznych jest w Polsce zwolnione z podatku VAT - tak więc jeśli właścicielem samochodu była za granicą osoba prywatna - nie ma do niej zastosowania powyższy wywód.

Są przypadki, bardzo sporadycznie spotykane, gdy firma za granicą sprzedaje pojazd w cenie brutto (ze stawką VAT zw. lub 0%). Aby mieć pewność, że w ten sposób dokonano transakcji - należy się skontaktować ze sprzedawcą za granicą, bo znając umiejętności Polaków w kwestii tworzenia nowych faktur VAT, nie mających nic wspólnego z oryginalnymi fakturami, jakakolwiek inna próba sprawdzania oryginalności faktury zakupu pojazdu może się okazać nieskuteczna.

I następna uwaga - weryfikacja dokumentów pojazdu w Urzędzie Skarbowym czy też w Wydziale Komunikacji nic nie daje. Sprzedający, przekazując komplet dokumentów niezbędnych do zarejestrowania samochodu, nie przekazuje nabywcy faktury potwierdzającej zakup pojazdu, ani innych dokumentów, które zawierałyby informację, że transakcja miała lub nie miała być opodatkowana stawką 23% VAT. A nawet, jeśli ową fakturę da do wglądu - Urząd Skarbowy ani Wydział Komunikacji nie będzie w stanie w prosty sposób zweryfikować jej autentyczności - wymagany jest w tej sytuacji kontakt z drugą stroną transakcji - czyli firmą sprzedającą za granicą samochód. I raczej mało komu uda się nakłonić jakiegokolwiek urzędnika, aby dzwonił za granicę i konsultował z tamtejszym księgowym takie rzeczy. Wydział Komunikacji natomiast stwierdzi, że kupujący ma pełny komplet dokumentów niezbędnych do rejestracji i potwierdzi, że auto można zarejestrować.

A teraz najciekawsze - finalnie straci na całym procederze "unikania VAT-u" tylko i wyłącznie końcowy nabywca samochodu. Posiada bowiem pojazd, który jest przemiotem postępowania karno-skarbowego (nielegalne wprowadzenie pojazdu na rynek) - a więc w łatwy sposób można zwindykować z niego należność - wystarczy zatrzymać pojazd, a następnie wystawić go do przetargu, jeżeli właściciel nie zechce uiścić podatku VAT. Raczej mało prawdopodobne jest, żeby nie sprzedać auta za kwotę, pozwalając pokryć podatek VAT. Dlatego na dzień dzisiejszy nie bardzo Urzędom Skarbowym opłaca się ścigać firmy, dokonujące nielegalnego wprowadzenia pojazdów na polski rynek. Wszakże tak czy inaczej będzie się dało ściągnąć wymaganą należność - jest bowiem co zabezpieczyć na czas postępowania.

Wisienką na torcie niech będzie fakt, iż auta, będące przedmiotem takich przekrętów, najczęściej są w doskonałym stanie wizualnym oraz technicznym. Dlatego potrafi to uśpić czujność kupujących - mają bowiem oni święte przekonanie, że nabywają świetny samochód w bardzo atrakcyjnej cenie - trzeba się więc spieszyć, żeby ktoś nie podkupił okazji. I im droższy samochód - tym ryzyko większe - po transakcji więcej zostaje pieniędzy z tytułu niezapłaconego podatku VAT.

Read more: http://www.forum.alfaholicy.org/porady_ ... z2KOMdazW5
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez KrzysiekR, łącznie zmieniany 2 razy.

stopro.
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 16
Rejestracja: 01 lut 2012, 17:12
Lokalizacja: Radzyń

Post autor: stopro. » 09 lut 2013, 12:58

Było poruszane także na forum BMW. Handlarze z zachodniej Polski tak robili. Temat już raczej się kończy, nikt nie ryzykuje. Są to pojedyncze przypadki. A całe zajście daje nam tyle, że po prostu mamy taką wiedzę. Bo sprawdzić się tego nie da.
I powtórzę raz jeszcze to co mówię zawsze.
KUPUJMY TYLKO OD HANDLARZY, KTÓRZY WYSTAWIÂĄ FAKTURę I MAJÂĄ ZAREJESTROWANÂĄ DZIAÂŁALNOÂŚć GOSPODARCZÂĄ. NIGDY NIE PODPISUJ FAÂŁSZYWEJ UMOWY, NA NIEMCA, BELGA, HOLENDRA ITD...

jankosasa
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 16
Rejestracja: 22 lut 2011, 18:08
Lokalizacja: suwałki

Post autor: jankosasa » 09 lut 2013, 17:10

czyli np jak kupiłem auto od polaczka ktory dal mi bezposrednio umowe z niemcem,to przyjdzie mi placic ten 23%vat?Czy nie do wszystkich aut bez vatu docieraja ?

stopro.
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 16
Rejestracja: 01 lut 2012, 17:12
Lokalizacja: Radzyń

Post autor: stopro. » 09 lut 2013, 21:29

jankosasa, nie koniecznie musi to się tyczyć Twojego przypadku. Może po prostu kupiłeś od pseudo handlarza, który nie nadaje się do prowadzenia własnej firmy dlatego robi to na lewo.
Pamiętajcie, nigdy nie podpisujcie takich umów bo popełniacie przestępstwo. To jest karalne.

jankosasa
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 16
Rejestracja: 22 lut 2011, 18:08
Lokalizacja: suwałki

Post autor: jankosasa » 10 lut 2013, 00:43

wiele ludzi o tym nie wie naprawde ja 1 raz jak to przeczytalem to nie dowierzałem

Damyk

Re: Przed kupnem auta - Ciekawy artykuł

Post autor: Damyk » 10 lut 2013, 11:06

KrzysiekR pisze:Są przypadki, bardzo sporadycznie spotykane, gdy firma za granicą sprzedaje pojazd w cenie brutto (ze stawką VAT zw. lub 0%). Aby mieć pewność, że w ten sposób dokonano transakcji - należy się skontaktować ze sprzedawcą za granicą, bo znając umiejętności Polaków w kwestii tworzenia nowych faktur VAT, nie mających nic wspólnego z oryginalnymi fakturami, jakakolwiek inna próba sprawdzania oryginalności faktury zakupu pojazdu może się okazać nieskuteczna.
Mała poprawka, firma za granicą zawsze sprzedaje samochód (czy inny towar) w cenie brutto (z VAT-em), jedynie przy transakcjach exportowych wewnątrzwspólnotowych można płacić tylko wartość netto, aby uniknąć podwójnego opodatkowania VAT-em. Czyli firma z Polski może kupić towar np. w Niemczech w cenie netto pod warunkiem, że ma NIP EU i należny podatek VAT opłaci wtedy w Polsce.

stopro.
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 16
Rejestracja: 01 lut 2012, 17:12
Lokalizacja: Radzyń

Post autor: stopro. » 10 lut 2013, 21:17

Damyk pisze:Czyli firma z Polski może kupić towar np. w Niemczech w cenie netto pod warunkiem, że ma NIP EU i należny podatek VAT opłaci wtedy w Polsce.
Zgadza się. Ja tak mam i tak robię.
Z tym, że takie firmy rejestruje się na słupa. Kupuje tam po cenie netto. A tutaj się nic o tym nie mówi tylko podrabia się umowę zakupu i nią się posługujemy. Po 3 miesiącach niemiecka skarbówka wysyła do naszej wszystkie dokumenty. I wtedy albo firma plajtuje albo zawijają słupa i wszystko wychodzi na jaw.

Awatar użytkownika
KrzysiekR
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 134
Rejestracja: 05 sie 2012, 23:41
Lokalizacja: zach-pom.

Post autor: KrzysiekR » 11 lut 2013, 20:24

stopro. pisze:
Damyk pisze:Czyli firma z Polski może kupić towar np. w Niemczech w cenie netto pod warunkiem, że ma NIP EU i należny podatek VAT opłaci wtedy w Polsce.
Zgadza się. Ja tak mam i tak robię.
Z tym, że takie firmy rejestruje się na słupa. Kupuje tam po cenie netto. A tutaj się nic o tym nie mówi tylko podrabia się umowę zakupu i nią się posługujemy. Po 3 miesiącach niemiecka skarbówka wysyła do naszej wszystkie dokumenty. I wtedy albo firma plajtuje albo zawijają słupa i wszystko wychodzi na jaw.

Potem wlaśnie okazję skarbówka zabiera spod domu na parking i tyle widzimy nasze wymarzone auto.

stopro.
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 16
Rejestracja: 01 lut 2012, 17:12
Lokalizacja: Radzyń

Post autor: stopro. » 12 lut 2013, 12:23

KrzysiekR pisze:Potem wlaśnie okazję skarbówka zabiera spod domu na parking i tyle widzimy nasze wymarzone auto.
I dodatkowo jesteśmy obciążeni i zmuszeni do zapłaty VATu, co wychodziło nawet w okolicach 15-18 tys od droższych aut + odsetki.
No i jak się nie mylę postępowanie sądowe. W końcu popełniłeś przestępstwo, podpisałeś lewą umowę...

Awatar użytkownika
czeslaw555
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 29
Rejestracja: 20 paź 2008, 18:59
Lokalizacja: GKA
Kontakt:

Post autor: czeslaw555 » 28 sie 2013, 12:14

Ile powinno kosztować (orientacyjnie) sprowadzone auto. W ten sposób sprawdzając istnieje możliwość uniknięcia zakupu sprowadzonego auta w cenie netto.
http://sprowadzanieaut-czeslaw555.blogs ... /opis.html

Przykładowe kłopoty w U.S.
http://forum.opel24.com/topic/63168-bra ... ce-3-lata/

[ Dodano: 2013-11-02, 16:18 ]
Jak ograniczyć zbędne koszty przy wyjeździe po auto..
http://sprowadzanieaut-czeslaw555.blogs ... pewno.html
Pozdrawiam :)

fudik
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 9
Rejestracja: 01 lis 2015, 18:17
Lokalizacja: J-no

Post autor: fudik » 07 lis 2015, 13:52

Niewiem czy dobrze to zrozumialem, ale jeśli sprzedający wystawi mi 23% fakture vat na mnie to jest wszytsko ok tak ?

Awatar użytkownika
czeslaw555
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 29
Rejestracja: 20 paź 2008, 18:59
Lokalizacja: GKA
Kontakt:

Post autor: czeslaw555 » 07 lis 2015, 14:50

jeżeli kupujesz auto pofirmowe z zagranicy i dostajesz VAT 23% to wszystko od strony papierów jest OK
Pozdrawiam :)

Kasia12
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1
Rejestracja: 02 lis 2016, 16:52
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Post autor: Kasia12 » 02 lis 2016, 16:58

Przyda mi się, bo rozglądam się za czymś nowym.

pawelznik
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1
Rejestracja: 16 lis 2016, 16:09
Lokalizacja: zambrów
Kontakt:

Post autor: pawelznik » 16 lis 2016, 16:11

O dzięki, tego szukałem

ODPOWIEDZ

Wróć do „Kupujemy Audi A6/A7”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga