Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[ A6 C5] Nowa kierownica od A6 C6 do C5 model 2002

Car Audio
ODPOWIEDZ
p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5 TDI R5
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 15 sie 2011, 13:54

Bądźmy dobrej myśli może uda nam się czegoś dowiedzieć. Ale pewnie bez jakiegoś ryzyka się nie obędzie.

Generalnie to nie ma strasznej filozofii z tą kierownicą. Ja osobiście chciałbym mieć sterowanie radiem i TV, telefonem. no i oczywiście Tipem (łopatki). Miło by było, gdyby była podgrzewana, ale to nie jest dla mnie warunek konieczny.

Ta nowsza kiera jak np. od A7 ma inne przyciski i nie wiem czy da się to jakoś przemapować aby działało dobrze bez magistrali optycznej MMI. Może się okazać, że nasz sterownik komfortu nie zrozumie komunikatów wysyłanych przez naszą kierę no i w takiej sytuacji dupa.

Ten prosty sterownik CAN'a tłumaczy komunikaty z radia i zamienia je na sterowanie starymi zegarami. To powinno wystarczyć, bo kiera podpięta do tegoż CAN'a wysyła jedynie komunikat, że np. naciśnięto taki lub inny przycisk, radio to odbiera i np. zmienia stację i wysyła na CAN'a inny komunikat. Teraz ten prosty tzw. emulator CAN'a (co nawiasem mówiąc jest mylącą nazwą) jest wyczulony na kilka komunikatów z radia i odpowiednio steruje FIS'em. Dlatego uważam, że powinno u Ciebie zagrać. Oczywiście ideałem byłoby wyrwać coś na próbę.

U mnie, teoretycznie powinno ruszyć z marszu z jakąś starszą kierą, ale cholera, jakoś przypadła mi do gustu ta od A7 (na Allegro za 700 goła).

No ale spokojnie pobadajmy jeszcze temat, nic nas nie goni.


Pokaż nam fotki kiery, którą kupiłeś.
Pozdrawiam,
Piotrek

raggaman
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 475
Rejestracja: 28 wrz 2009, 13:33
Imię: Radek
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1998
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.8T AEB 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Lubartów

Post autor: raggaman » 16 sie 2011, 21:13

Dostałem odpowiedź od klienta od adapterów.

" Witam,
podstawowa wersja okablowania (...a) ==> zał.
Do zielonego miniISO, podłączony CAN.
Współpraca z FIS-em wymaga dodatkowego złącza (...b) ==> zał.

Z tym że, cyt :
..."i będzie można podpiąć nowszą kierownicę multifunkcyjną ??"
To starsza 1-przewodowa wersja, oznaczenie REM-C (czerwone, zespolone złącze miniISO).
Nowsze są sterowane CAN-em i zmiana kierownicy wymaga zmiany modulu Comfort.
Nasz adapter nie bedzie działał w takiej konfiguracji."


Ja chyba zrezygnuję z opcji nowszej kierownicy bo co raz bardziej tracę nadzieję <zalamka>



Ja mam dokładnie taką samą kierownicę

http://allegro.pl/audi-a8-d3-4-0tdi-05- ... 59946.html

[ Dodano: 2011-08-17, 08:53 ]
Panowie. W takim razie inne pytanie. Kiera multi mojego modelu lub z polifta C5 podejdzie do przedlifta po założeniu odpowiedniej taśmy, modułu i adaptera z allegro ?

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5 TDI R5
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 18 sie 2011, 09:02

Ciekawe czy ci goście z Allegro byliby skłonni napisać Ci jak działa ten ich emulator, to może coś to bym nam rozjaśniło.

Ja niestety za późno dotarłem do Krakowa i nie byłem w NAVIPOL'u, no ale dzisiaj do nich zadzwonię.

Może censored coś napisze jak pogada ze znajomym.

[ Dodano: 2011-08-21, 00:41 ]
No to sam sobie trochę odpowiem <mysli> .

Niestety doszukałem się dodatkowych problemów ale również przyszło mi do głowy inne rozwiązanie. Problem nowy to poduszka. W nowych wersjach ma ona dwa zapalniki: wstępny i uzupełniający. U nas jest tylko jeden. Zapalnik jest oczywiście związany z generatorem gazu. Czyli w nowych modelach są dwa. Nasz sterownik J234 steruje tylko jednym zapalnikiem. I teraz pojawia się pytanie:

czy można w nowej poduszce podłączyć oba zapalniki do jednego sterowania?

Trzeba mieć na uwadze dwie kwestie:
1. Czy nie zakłóci to odpalenia?
2. Czy przyśpieszone napełnianie nie będzie stanowiło problemu?

Jeżeli odstęp czasowy między odpaleniami w nowej wersji jest minimalny, to może można je odpalać jednocześnie. Fajnie byłoby usłyszeć opinię kogoś kto zna się na poduchach.

Drugim problemem jest sterowanie tipem. Począwszy od końca 2005 do dnia dzisiejszego sterowanie tipem przebiega bezpośrednio przez CAN'a napędu. Tak przynajmniej to wygląda, ponieważ sterownik J527 (kerownicy) jest podłączony do dwóch CAN'ow: komfortu i napędu. U nas przełączniki tip'a wychodzą bezpośrednio do sterownika skrzyni.

Wydaje się, że problem można by rozwiązać wycinając same przełączniki i wyprowadzając je na zewnątrz dwoma wolnymi pinami z taśmy (bo załóżmy, że drugi zapalnik będzie wewnątrz podłączony równolegle z pierwszym i zwolnią sie dwa piny na taśmie).

Oczywiście pierwotny problem nadal pozostaje, czyli czy da się wprowadzić odpowiednie adaptacje w sterowniku i czy komunikaty wysyłane ze sterownika będą zrozumiałe dla RNS-E?

Innym zupełnie rozwiązaniem i wydaje się nawet realnym, byłoby całkowite zrezygnowanie z nowego sterownika i wsadzenie do kierownicy starej elektroniki, w miejsce nowej (o ile się zmieści), przy założeniu, że przyciski z elektrycznego punktu widzenia są zgodne w nowej i starej kierownicy. rolki pewnie by nie działały ale można by pozostałe przyciski mieć działające (po trzy z każdej strony) zgodnie oczywiście z filozofią modelu kierownicy z 2002r ale to byłoby do zaakceptowania.

Ciekaw jestem waszych opinii na ten temat no i przede wszystkim na temat tej poduchy, bo ona blokuje wszystko.

[ Dodano: 2011-09-07, 21:59 ]
Witam ponownie,
Mam ciekawe info od przesympatycznych panów z ASO w Poznaniu (to bardzo miłe, gdy ktoś jest w stanie tak bezinteresownie pomóc).

Ale do rzeczy. Pierwsza i chyba jedna z poważniejszych rzeczy to możliwość odpalenia naszym sterownikiem J234 obu zapalników jednocześnie i nic złego ma się nie wydarzyć.

Druga sprawa, to oczywiście łopatki nie zadziałają, ponieważ naciśnięcie powoduje jedynie wysłanie komunikatu w magistralę i tyle. U nas ten komunikat przez magistralę komfortu zostanie olany. Ale z taśmy zwolnią nam się dwa przewody po niewykorzystanym sterowaniu do drugiego zapalnika i tymi przewodami wyprowadzimy bezpośrednio styki łopatek (w naszych kierach tak właśnie jest) do sterownika tipa.

No i na koniec informacja, że nowy sterownik od kiery zadziała z naszą CAN. Czyli ma działać sterowanie RTV, tel. itd.

Te dane dotyczą kierownicy od RS6, która przełącznikowo wygląda jak kiera od C6 (ta od A7 ma więcej przycisków).

Zatem mili państwo, zaczynam gromadzić następujące elementy:
- kierownica RS6 (bardzo fajnie wygląda)
- taśma do niej
- poducha
- sterownik kierownicy

Pisząc to przyszło mi do głowy, czy aby to podłączenie równoległe zapalników nie spowoduje powstania błędu poduchy, no ale spróbuję jeszcze dopytać o to.

A teraz jeszcze info dla kolegi raggaman'a.
Na podstawie nabytej wiedzy, to powiem tak: ten emulator can'a to chyba nie jest Ci w ogóle potrzebny. Ty zwyczajnie zrobisz sobie własnego, prawdziwego Can'a. Jest to niestety nieco więcej roboty, ale nie powinno być problemu. Musisz oczywiście wymienić moduł komfortu, na taki z Can'em, zegary z Can'em (są ładniejsze, wg. mnie), no i oczywiście radio z Can'em. Tak na moje oko powinno wystarczyć, bo chyba sygnały sterujące z modułu komfortu będą takie jak masz teraz. Będziesz miał wtedy normalną magistralę Can, bez opierania się o emulatory. Cała reszta to oczywiście jak u mnie.

I dla kolegi censored'a i nie tylko: My mamy również magistralę CAN napędu, ale to nie ma tutaj żadnego znaczenia. W C6 ten sterownik kiery łączy się również do CAN'a napędu, gdzie przekazywane są komunikaty o naciskaniu łopatek. Ale u nas, jak wspomniałem wcześniej sterowanie tip'em jest bezpośrednio z przełączników do sterownika tip'a.
Pozdrawiam,
Piotrek

Brianhazard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 47
Rejestracja: 30 sie 2011, 15:19
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Brianhazard » 14 wrz 2011, 18:13

Witam kolegów!

Podłączam się do tematu - miałem taki mod w poprzednim A4 B6, wg poradnika Malika z forum A4.
W porównaniu z funkcjonalnością i wyglądem kiery od TT/R8, wnętrze mojego Allroada wygląda jak z 80 roku :-)

W A4 było to względnie proste, moduł sterowania kiery od A8, taśma(zwijak) od B7 i dowolna kierownica B7/TT/R8 + kodowanie. Praktyczne Plug&Play i jeszcze w wolne miejsce modułu sterowania kierownicy dołożyłem sobie manetkę tempomatu i uruchomiłem go Vagiem.

W Allroadzie mam już dołożony RNS-E i kierę multifunkcyjną org C5, 4-ro ramienną ze sterowaniem radia ale bez zmiany biegów.

Mały update o sterowaniu zmianą biegów z kierownicy:

wg tutoriala ze strony http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=1702901

"The paddles ONLY work when the shifter is moved into the Tiptronic mode. When the car is in D, the paddles do nothing. Also, this will NOT work on 2002 and later A6, as the tiptronic wiring changed. I believe in 2002, this mod can be done with simply changing the steering wheel control unit, and wiring to the tip harness, but I have not interpreted those wiring diagrams."

Mam model 2003 - czyżby wystarczyło już tylko zmienić moduł kontorly kiery i kodować, bez ciągnięcia kabli ze skrzyni? :)

Jeżeli chodzi o sygnały do poduchu to w A4 trzeba było zmostkować oba stage nowszej poduchy - zero błędów. Niestety nikt chyba jeszcze nie sprawdził jak taka poducha zadziała w praktyce, a to dość drogi test :-)

Pozostaje pytanie - jaki moduł sterowania kierownicy zastosować i z jaką taśmą? Z tego co wyczytałem to w A6 moduł ma zupełnie inny kształt i inne sąÂ manetki niż w A4, A8. Ważne jaka wersja modułu i taśmy- w A4 miało kardynalne znaczenie czy jest to moduł z literką A, R czy Q.

I wreszcie, czy procedura kodowania Vagiem jest taka sama jak w A4?

Pozdrawiam!

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5 TDI R5
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 14 wrz 2011, 18:38

Brianhazard pisze:W A4 było to względnie proste, moduł sterowania kiery od A8, taśma(zwijak) od B7 i dowolna kierownica B7/TT/R8 + kodowanie. Praktyczne Plug&Play i jeszcze w wolne miejsce modułu sterowania kierownicy dołożyłem sobie manetkę tempomatu i uruchomiłem go Vagiem.
To dobra wiadomość, ale jak wygląda sprawa przewodów i wtyczek? Czy musiałeś coś dorabiać?
Brianhazard pisze:Rozumiem że wg kolegi p95z wyjaśniona jest sprawa sterowania TIP-em - w C5 do 2004r trzeba ciągnać przewody bezpośrednio ze sterownika Tipa, bo informacje nie idą po CANie (czy tak)?
Tego jestem pewien, ale może te przewody są już podciągnięte u Ciebie.

No to ja dzisiaj rozmawiałem w ASO z miłym Panem i mam potwierdzenie, że można zmostkować zapalniki od poduchy i powinno być dobrze podczas eksplozji. Generalnie działa to tak, że odpala pierwszy i później odpala drugi z minimalnym opóźnieniem. W naszym przypadku odpalą oba i ciśnienie napełniania będzie większe ale podobno nic się nie rozleci. Spróbuję jeszcze dotrzeć do kogoś, kto to sprawdził :] .

Dowiedziałem się również, że potrzebne będzie wszystko:
- sterownik
- manetki
- taśma
- obudowa
Jednym słowem wszystko. Teoretycznie ma wszystko zadziałać bo CAN'a mamy normalnego.

Rozumiem Brianhazard że RNS-E dobrze wspópracuje Ci z FIS'em? Co będzie świadczyć o prawidłowej pracy CAN'a.

A jakie radio miałeś poprzednio?
Pozdrawiam,
Piotrek

Brianhazard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 47
Rejestracja: 30 sie 2011, 15:19
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Brianhazard » 14 wrz 2011, 19:06

Hej Piotrek,

trochę zupdatowałem poprzedniego posta - wyczytałem na forum AudiWorld że trochę słaba jest funkcjonalność tipa przy sposobie "kable ze starownika" . Działa tylko w trybie TIP, a po 2002 właściwie nie wiadomo.
W A4 naciśnięcie przycisku powodowało zmianę biegu niezależnie od trybu skrzyni.

Jeżeli chodzi o kable to o ile pamiętam, trzba było dokupić jeden łącznik i przezbroić wtyczkę, wszystko jest w tutorialu Malika http://www.a4-klub.pl/smf/index.php?topic=30102.0

Kupiłem z już wstawionym RNS-E, nie wiem co było wcześniej, ale to było coś z dodanym Audi Navigation - mam sterowanie do nav między fotelami i czytnik płyt w bagażniku. A propos - nie wiesz czy mogę w miejsce tego czytnika podlączyć zmieniarkę do RNS-E?

Jeżeli chodzi o współpracę z FISEM to jeszcze muszę dokładnie sprawdzić. Mam furę od niedawna i jeszcze się nie przyglądałem. Dam znać.

Pozdro!

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5 TDI R5
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 14 wrz 2011, 19:58

Oglądałem schematy i wg mnie zmian od 2002 do 2004 nie było w instalacji Tipa. Czyli w zasadzie to co napisał ten gość to prawda. U mnie w położeniu D przełączniki tip'a w kierownicy działają normalnie. Czyli jeżeli tylko parametry jazdy pozwalają na zmianę biegu, to bieg się zmienia natychmiast. Wracając do instalacji to trzeba będzie całkowicie odpiąć przełączniki łopatek od całej reszty (oba przewody), ponieważ są one tak zrobione, że podają sygnał masy a u nas muszą podawać sygnał 12V do wiązki Tip'a. Wolnymi pinami w taśmie (po drugim zapalniku) można będzie bezpośrednio wyprowadzić je do Tip'a.

Od roku modelowego 2005 czyli C6 sterownik kierownicy jest podłączony do dwóch magistral CAN i fakt naciśnięcia łopatki do zmiany biegu jest przekazywany jako komunikat po magistrali napędu i powoduje zmianę biegu. Czyli całkiem co innego niż w latach modelowych 2002 do 2004.

Rozumiem, że trzeba się zarejestrować w A4, żeby sobie poczytać?

Ja między fotelami mam tylko lustereczka boczne. Z tego wniosek, że mamy nieco inaczej w środku.

Jakoś byłem przekonany, że do rns-e nie jest potrzebny dodatkowy czytnik płyt z mapami, ale może to było błędne przekonanie. Czy ktoś ma jakieś pewne info na ten temat?
Pozdrawiam,
Piotrek

Brianhazard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 47
Rejestracja: 30 sie 2011, 15:19
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Brianhazard » 14 wrz 2011, 23:06

Kurcze, ciekawe, że to na co A6 musiało czekać do C6 w A4 było już od 2001, czyli pełne wykorzystanie magistrali CAN.

Tak, na forum A4 trzeba się zarejestrować, ale warto. Wydaje się że chłopaki są nieco prężniejsi jeśli chodzi o mody niż właściciele A6-stek :-)

Co do RNS-E to może nie jasno się wyraziłem - oczywiście ma wbudowany czytnik DVD i działa u mnie w pełnej integracji z Fisem, wyświetla stacje, Navigacje itp.
Pozostały mi po prostu w aucie resztki poprzedniego systemu ze sterowaniem między fotelami i czytnikiem płyt w bagażniku.
Zastanawiam się czy mogę w miejsce tego czytnika włożyć zmieniarkę i podpiąć ją do RNS-E używając kabla który już jest żeby nie kłaść nowej instalacji?

POstaram się w najbliższym czasie podjechać do Malika - pioniera zmiany kierownic i guru z klubu A4, może coś podpowie w sprawie zmiany kiery.

Pozdr.

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5 TDI R5
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 14 wrz 2011, 23:46

Oooo, byłoby miło. Każda informacja jest istotna, bo wydatki nie są małe.

Jeżeli chodzi o zmieniarkę to jeżeli wtyczka będzie pasować, to w najgorszym razie trzeba będzie poprzekładać piny na wtyczce do radia. Spróbuję sprawdzić piny w zmieniarce u mnie.

Zamierzam podłączyć kierę od RS6. Sterowanie ma takie jak w C6 i z tego co mi powiedzieli w ASO to sterownik się również zgadza z tym z C6. Odpuściłem sobie tę z A7, chociaż nie jest wykluczone, że również zadziała.
Pozdrawiam,
Piotrek

Brianhazard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 47
Rejestracja: 30 sie 2011, 15:19
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Brianhazard » 17 wrz 2011, 22:24

Złe wieści. Rozmawiałem z Malikiem z klubu A4. Twierdzi że wg jego wiedzy instalacja kierownicy multifunkcyjnej z C6 do C5 jest niemożliwa. Zupełnie inna technologia.

Z tego co wygrzebałem w necie wynika że:

W A4 B6, B7 A8 kierownica komunikuje się poprzez moduł kontrolny kiery bezpośrednio w szynę CAN.

W A6 C5 kiera wysyła dane poprzez moduł kontrolny wolnąÂ linią "slow speed bus" do kontrolera MFSW Controller (4B0 907 487 H dla wersji z tiptronikiem) i dopiero on przesyła dane dalej do szyny CAN.

W autach które mają zainstalowane RNS-E najczęściej prez wpięcie w linie CAN High i CAN Low adaptera RNS-E.

NIEstety mam za małą wiedzę żeby ogarnąć temat dalej. Wciąż jednak wydaj mi się że jeżeli jest to kwestia tłumaczenia analogowych sygnałów z kiery do cyfrowego CAn, potrzeba tylko dobrze zaprogramowanego przetwornika A\C :)

Jeżeli znacie jakiegoś giganta z zakresu elektryki i elektroniki który jednocześnie byłby pasjonatem poszukiwania nowych rozwiązań to dajcie znać!


Pozdro!

Brian

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5 TDI R5
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 18 wrz 2011, 22:24

Witam po krótkiej przerwie.

Dzięki Brainhazard za info i zaangażowanie. Generalnie Pan Malik ma rację, podłączenie wprost nie będzie działać. Ale ja już kupiłem kierownicę i manetki od RS6 (została mi jeszcze poducha) i musi mi to zadziałać :) .

Mam trzy warianty:

1. Maksymalny - najciekawszy i dający najlepszy efekt. Polega na zastąpieniu manetek od C5 tymi od (w moim przypadku) RS6, łącznie ze sterownikiem i taśmą. Da to, poza normalnym sterowaniem multimediami, wygodniejsze sterowanie tempomatem. Przypomnę, że przyjęto założenie, że komunikaty po CAN'ie komfortu bedą zrozumiałe przez radio bo to jest absolutny warunek konieczny (serwis ASO potwierdza, że będą).

Niestety istnieją jeszcze dwa dodatkowe warunki konieczne, które mi przyszły do głowy:
- czujnik kąta skrętu wysyła identyczne komunikaty, pracuje z identycznym zegarem no i oczywiście posiada ten sam adres co mój dotychczasowy czujnik, ale o to dopytam jeszcze w poniedziałek. A może ktoś z klubowiczów ma wiedzę na ten temat? Czujnik ten bowiem jest bezpośrednio wpięty do CAN'a napędu.
- drugi warunek konieczny, to zmieszczenie nowych manetek w mojej starej obudowie. Oczywiście trzeba będzie podciąć nieco dolną osłonę z lewej strony, bo będzie potrzebne miejsce na drugą dźwignię.

Jeżeli to wszystko zagra to trzeba wykonać kabelek - przejściówkę (zamówiłem już nawet stosowne wtyczki), którego układ mam już w głowie i jak go zrobię to przedstawię stosowną dokumentację. Dzięki tej przejściówce skieruję przełączniki łopatek bezpośrednio do sterownika skrzyni, czujnik skrętu do CAN'a napędu, do nowego sterownika kierownicy zostanie tylko podłączona magistrala LIN przełączników w kierownicy, dwa dodatkowe kabelki z nowego sterownika podłączą go do magistrali CAN komfortu i powinno wszystko działać. Oczywiście sam nowy sterownik będę pewnie musiał zamocować gdzieś w innym miejscu (z uwagi na konieczność zastosowania przejściówki).

2. Zostają stare przełączniki z uwagi brak możliwości podłączenia lub brak miejsca w obudowie na nowe przełączniki. W tym przypadku zakładam, że da się nową taśmę wmontować do starych przełączników. Będzie potrzebna tylko jedna przejściówka do taśmy i reszta jak poprzednio.

3. Najgorszy przypadek - elektronika czujnika kąta skrętu jest niekompatybilna
W tym przypadku mamy dwa rozwiązania:
- udaje się zmontować nowy czujnik skrętu zostawiając starą elektronikę i wymieniając samą taśmę na nową.
- kupujemy taśmę do C5 ale przewidzianą do kierownicy wielofunkcyjnej (a może nie ma czegoś takiego i ta nasza taśma jest już przewidziana do kierownicy ze sterowaniem - tego nie wiem).

Oczywiście jakieś dodatkowe kombinacje tych wariantów są możliwe. Generalnie potrzebna jest taśma z większą ilością pinów do wyprowadzenia sterowania, reszta praktycznie pozostaje podobna.

Zamierzam sobie wszystko najpierw przygotować i w miarę możliwości sprawdzić "na sucho", żeby nie unieruchomić auta. To ma być generalnie "plug and play". Muszę tylko jeszcze zdobyć manetki z taśmą (takie jak u mnie - czyli od C5), żeby sobie pobadać bez demontowania swoich.

Tak oto temat wygląda. Wg mnie musi się udać.
Pozdrawiam,
Piotrek

Brianhazard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 47
Rejestracja: 30 sie 2011, 15:19
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Brianhazard » 18 wrz 2011, 22:45

Podoba mi się Twoje bojowe podejście! Podzielam je w 100%. Musi się udać!

A może by tak zmienić całość łącznie z osłonami kierownicy i manetkami na zestaw z Audi A4 b7/a8? Pytanie czy fizycznie podejdzie w punkty montażowe. Szczerze mówiąc to wyglądałoby nawet bardziej legancko niż te gigantyczne wajchy w A6.

W a4 jest osobna manetka do tempomatu po lewej stronie pod kierunkowskazem.

Została by wtedy tylko kwestia wyprowadzenia elektroniki po module sterowania kierownicą do systemu.

Pozdro!

Brian

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5 TDI R5
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 21 wrz 2011, 00:09

No to mam kierownicę oraz dobrą i złą wiadomość. Mianowicie kierownica ma wtyczkę - 6 pinów i wykorzystane są tylko 3 (+12, GNF, DATA) - to była dobra. Zła to taka, że tych wolnych pinów nie ma, są tylko dziurki na piny, więc trzeba by jakieś piny dopasować. Gdyby jeszcze taśma miała wolne te trzy nitki to była by bajka.

No to teraz potrzeba kogoś kto wie jak taką kierę rozebrać, bo musimy dostać się do łopatek i wyciągnąć kabelki. Kierownica jest od RS6 czy TT, ścięta, na okrągłą poduchę.

Tak mi przyszło jeszcze do głowy, że gdyby były wolne piny, to można podmienić sterownik poduszek na ten nowszy i podciągnąć dwa kabelki do drugiego zapalnika i mamy wtedy wszystko jak trzeba.

Mam takie pytanie jeszcze: czy może ma ktoś takie manetki od C5, najlepiej kompletne, z tempomatem i mógłby je wypożyczyć do badań. Nie bardzo mam czas na rozbieranie i składanie i ponowne składanie, bo nie mogę być bez samochodu. Mając taki zestaw przygotowałbym wcześniej odpowiednie przejściówki, no i później tylko podmiana i powinno śmigać. Po zakończonej akcji oczywiście zwracam nienaruszone.

[ Dodano: 2011-09-23, 19:39 ]
Jestem po dalszych badaniach i mam dobre wiadomości. Kierownicę (tę co mam na biurku, bo auta jeszcze nie rozbierałem) już rozmontowałem i dobrałem się do łopatek. odpowiednie piny wyciągnąłem z wtyczek na zewnątrz i teraz podłączę je do wolnych pinów na taśmie. Jak dotąd wszystko wygląda dobrze: Naciśnięcie łopatki daje mi masę na odpowiednim kabelku, czyli dokładnie to czego oczekuje nasz sterownik TIP'a.

Taśma, którą mam łącznie z manetkami i sterownikiem ma 12 pinów i są zajęte w następujący sposób:
4 piny poprzez specjalne (zwierane) złącze dla zapalników poduszek.
2 piny klakson
3 piny sterowanie multifunkcjami
3 piny wolne - z czego dwa wykorzystamy do sterowania TIP'em i jeden zostanie zapasowy.

Mam teraz pytanie do posiadaczy kierownic z multifunkcją i najlepiej z łopatkami: czy przyciski, te na kierownicy, świecą zawsze, czy tylko po włączeniu świateł, czy też nie świecą w ogóle (oczywiście zakładam, że zapłon jest włączony)?

Dlaczego pytam? Ano nie znalazłem kabelka 58s (napięcie na nim pojawia się po załączeniu świateł). Do przełączników dochodzą tylko trzy kabelki: masa, zasilanie i dane (pisałem o tym wcześniej). W łopatkach są diody i ładnie świecą na czerwono (jak się je zasili) ale nie podłączałem jeszcze kierownicy pod prąd wiec nie wiem czy świecą przyciski (nie mam pewności czy tam ma być 12V, a ze schematu to nie wynika). Według mnie to raczej nie możliwe, żeby nie świeciły więc wygląda na to, że świecą cały czas. Ale właśnie chciałbym to potwierdzić.

Teraz wstrzymuje mnie nieco poducha, której nie mam, a ściśle rzecz ujmując jej wiązka. Chcę to kupić w komplecie, żeby nie okazało się że coś nie pasi. Póki co zabiorę się za rozmontowanie sterownika elektroniki kierownicy, no i jutro rozłożę na chwilę swoją, żeby zobaczyć jakie są wtyczki u mnie, bo będę musiał sygnały z manetek odpowiednio wyciągnąć.

Chwilowo może będę tylko pisał w skrócie co się dzieje, a kompletny tutorial przedstawię na koniec. Fotki robię żeby było wiadomo co i jak.

[ Dodano: 2011-09-25, 00:00 ]
Witam ponownie.

Rozebrałem dzisiaj swoją kierownicę i mam kilka spostrzeżeń. Po pierwsze nie da się zmieścić nowych manetek z nową taśmą, trzeba by chyba wymieniać całą kolumnę, a to się już mija z celem. Szkoda bo mam nowiutkie manetki no ale trudno. Moja taśma ma niby 10 pinów ale praktycznie tylko 9 bo dwa są ze sobą zwarte wewnątrz. Szczęśliwie wystarczy 9 a nawet 8:
2 - poduszka
2 - klakson
3 - obsługa przycisków
2- obsługa tip'a

Zatem drugi wniosek jest taki, że zostaje wszystko stare. Roboty będzie mniej i powinno być łatwiej.

Tak naprawdę to można to zrobić na ośmiu pinach taśmy, bo masa od sygnału dźwiękowego i masa od tipa i masa od LIN to jeden i ten sam przewód (logicznie).

Zatem do nowego sterownika będzie tylko przekazana magistrala LIN (trzy przewody). Nie wiem jak się zachowa ten sterownik przy braku własnego G85 (czujnika skrętu), ale wydaje mi się że nie powinno go to obchodzić. Gdyby jednak okazało się, że nie może bez niego żyć, to mu podepnę tego nowego.

Z nowego sterownika wychodzą dwie wtyczki. Jedna czteropinowa (wykorzystane tylko 3) to sterowanie położeniem kierownicy. Drugie złącze wielopinowe, to jest to czym będziemy się zajmować. Do tego złącza trzeba doprowadzić Masę (31), +12V (30), +12V dostępne po włączeniu zapłonu (15), magistrala CAN - systemu komfortu. Razem 5 przewodów.

Do tego trzeba będzie zrobić przejściówki, żeby nie szarpać się w lutowanie, zamontować gdzieś sterownik od elektroniki kierownicy (j527, ten nowy).

Z taśmy (część nieruchoma) wychodzą trzy wtyczki: jedna od G85 i tej nie ruszamy, druga to poducha i klakson, również zostawiamy w spokoju, no i trzecia, to ta, którą przerobimy przez przejściówkę. Zawiera ona teraz '+' i '-' do tip'a, masę i 58s (światła). Uruchomienie świateł podświetla przełączniki tip'a. Trzeba zrobić rozgałęziacz i wydzielić masę oraz '+' i '-' (gdnieźdze) do tip'a a na drugiej (wtyczka - i tu nie wiem czy taka jest, ale chyba coś się dopasuje) ponownie masa i pozostałe dwa przewody magistrali LIN.

Niestety brakuje mi jeszcze poduchy, no i samego RNS-E. W między czasie zajmę się kabelkami.

Jeżeli ktoś ma dobre źródło na RNS-E (najlepiej z gwarancją), to byłbym wdzięczny.

[ Dodano: 2011-10-08, 01:02 ]
Witam zainteresowanych.

Niestety nie mam jeszcze głównych wiadomości, ale mam nadzieję, że we wtorek coś konkretnego będę już wiedział. Na dzień dzisiejszy nie mam jeszcze radia no i nie udało mi się skomunikować ze sterownikiem kierownicy.

Wszystko mam zmontowane na stole. Plan jest taki, że jak mi wszystko zadziała, to przygotuję odpowiednie wiązki i później tylko prosty montaż. Podłączyłem się przez GateWay&#8217;a od A3 (RS8) z modułem bluetooth'a, który to jednocześnie będzie montowany.

Nie wykluczone, że sterownik kierownicy jest uszkodzony, niestety nie mam drugiego. No i mam pytanie do klubowiczów: czy ma ktoś do pożyczenia sprawny sterownik j527 (elektronika kierownicy)? Numer w zasadzie jest dosyć dowolny, chyba tylko powinien być zbliżony do 4F0 953 549. Mój ma jeszcze literkę D na końcu.
Pozdrawiam,
Piotrek

borys1822
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 37
Rejestracja: 22 cze 2009, 20:20
Lokalizacja: kielce

Post autor: borys1822 » 12 paź 2011, 10:02

Panowie da sie bez problemu podlaczyc kierownice jaka tylko chcecie do poliftowego a6 c5. Ja mam zalozone rns-e w audi a3 8l i kierownice od audi s3 2008. Wszystko dziala jak fabryka, lacznie z wybieraniem glosowym. Robilem juz tez taki zestaw w audi a6 c5 jak i w audi a4 b5.
Jest troche kombinacji, ale ja za dzien bez problemu to ogarniam :>
ps. to co kolega modzil z lopatkami to normalnie smiech na sali <wysmiewacz>

borys1822
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 37
Rejestracja: 22 cze 2009, 20:20
Lokalizacja: kielce

Post autor: borys1822 » 12 paź 2011, 10:39

jeszcze pol roku temu pewnie dalbym Wam wszystko krok po kroku, teraz juz niekoniecznie, ale moge cos pomoc. To juz nie chodzi tak bardzo o pieniadze. Ja sam do tego doszedlem na wlasnych bledach i trwalo to prawie dwa tyg zeby zrobic pierwsza sztuke.
ps. Samo info , ze sie da chyba jest bardzo pomocne i motywujace co?
Mam jeszcze bt podlaczone plus komputer do rns-e i dotykowy wyswietlacz <radocha>
teraz walcze, zeby sterowac windowsa przyciskami na kierownicy
tak to wyglada u mnie w s3 2002:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 12 paź 2011, 11:46 przez borys1822, łącznie zmieniany 2 razy.

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga