Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[ A6 C5] Nowa kierownica od A6 C6 do C5 model 2002

Car Audio
ODPOWIEDZ
p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5 TDI R5
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

[ A6 C5] Nowa kierownica od A6 C6 do C5 model 2002

Post autor: p95z » 06 sie 2011, 23:18

Witam serdecznie wszystkich.

Oto do czego udało się dojść, oczywiście wszystko działa (łącznie z łopatkami):
(brak zdjęć)

W samochodach Audi A6 C5 od roku modelowego 2002 możliwe jest zainstalowanie kierownicy nowego typu takiej jak np. w modelach C6. Jeżeli skrzynia jest manualna, to oczywiście łopatki nie będą potrzebne. Praktycznie można instalować również w modelach z lat wcześniejszych, ale będzie to wymagało nieco więcej pracy.
Nie jest to instrukcja w stylu krok po kroku, raczej określam w niej główne kierunki postępowania oraz wymieniam niezbędne elementy. Zakładam również podłączenie do RNS-E (czymś trzeba sterować), ale nie opisuję podłączenia samego radia, ponieważ temat był wielokrotnie omawiany i jest powszechnie znany. Schemat połączeń będzie jednak kompletny, łącznie z telefonem bluetooth.

Odrobina teorii
Zmiana biegów za pomocą przełączników następuje analogowo i sygnały są doprowadzone bezpośrednio do skrzyni. Jeżeli nasze auto posiada kierownicę wielofunkcyjną starego typu, to początkowo sygnały zmiany biegów docierają w postaci cyfrowej do sterownika i są zamieniane na analogowe. Istnieją dwa rodzaje sterowników kierownic starego typu.
Oba zamieniają sygnały cyfrowe z kierownicy na analogowe do skrzyni i albo mają wyjście na liniach DATA, CLOCK, ENABLE albo na liniach CAN, którymi przekazywane jest sterowanie do radia. Stary sterownik nie będzie już wykorzystywany i trzeba go koniecznie odłączyć. W zależności od rodzaju wyposażenia i dotychczasowej kierownicy, będzie kilka wariantów instalacji elektrycznej.

Najkorzystniejszy przypadek, to kierownica posiadająca wyłącznie przełączniki do TIPa i ten przypadek będzie opisany w dalszej części. W tym przypadku z kierownicy wychodzą analogowe sygnały przełączania biegów, co oznacza, że są one również dociągnięte do taśmy w kolumnie kierownicy i z nich będziemy korzystali.

Nieco gorszy przypadek, to kierownica wielofunkcyjna starego typu z TIPem. W tym wypadku z kierownicy wydostają się tylko (poza poduszką i klaksonem, które są tu nie istotne bo pozostają zupełnie bez żadnych zmian) trzy przewody i cała logika kierownicy przekazywana jest do sterownika, gdzie sygnały zamieniane są na analogowe. Oznacza to tyle, że trzeba będzie dociągnąć dwa dodatkowe przewody pod taśmę w kolumnie
kierownicy.

Jeszcze gorzej to kierownica wielofunkcyjna starego typu bez TIPa, ponieważ oznacza to tyle, że trzeba będzie wykonać instalację do TIPa własnoręcznie.

Zdecydowanie nagorzej przedstawia się kierownica bez żadnego sterowania, ponieważ poza niedogodnościami poprzedniego punktu może zajść konieczność wymiany taśmy z uwagi na brak wolnych linii do transmisji.

Oczywiście nie ma się co stresować, bo te gorsze przypadki oznaczają tylko nieco więcej pracy, dającej identyczny efekt końcowy. W nowej wersji elektronika kierownicy komunikuje się ze sterownikiem za pomocą magistrali LIN, która jest całkowicie niekompatybilna ze starym sterownikiem. Zatem będzie potrzebny nowy sterownik, który z kolei nie zamienia komend dotyczących TIPa na postać analogową. Oznacza to tyle, że trzeba będzie sygnały z przełączników łopatek wyprowadzić niezależnymi liniami. Można zatem określić liczbę pinów taśmy, które będą nam potrzebne: 2 poduszka + 2 klakson + 3 LIN + 2 TIP = 9. Jeżeli ktoś ma tylko 8 to też się uda, trzeba tylko masę dla magistrali lin
pobrać z linii klaksonu (z tej, która łączy się z masą). Aby skomunikować się z nowym sterownikiem kierownicy niezbędny będzie moduł GateWay. Po zaprogramowaniu sterownika kierownicy, GateWay więcej nie będzie potrzebny, ale ja osobiście go zostawiłem i podłączyłem do złącza diagnostycznego, tak na wszelki wypadek, gdyby okazało się, że coś w kierownicy przestanie działać lub pojawi się jakieś nowe urządzenie, z którym komunikacja będzie możliwa wyłącznie po liniach CAN. Instalacja Audi A3 jest idealna do wykorzystania, ponieważ opiera się właśnie na magistrali CAN.

Uwagi montażowe
Biorąc pod uwagę, że pewnie nie uda się odzyskać poniesionych kosztów podczas sprzedaży auta, całość instalacji wykonałem bezinwazyjnie, to znaczy, że w krótkim czasie przywracam ją do pierwotnego stanu. może z wyjątkiem wspornika, który został przewiercony, ale to nie ma żadnego znaczenia. Wszelkie połączenia są wykonane metodą zaciskania, następnie połączenie zatopione zostaje w osłonce termokurczliwej, tworząc szczelne złącze. Mam nadzieję, że uniknięcie lutowania zapewni mi święty spokój.
Kupując sterowniki, warto zwrócić uwagę aby były z wtyczkami odciętymi od instalacji. Dzięki temu uniknie się zakupu pinów i wtyczki. Przedłużenie przewodów wykonywałem w oparciu o tulejki do zaciskania, do nabycia w niemal każdym sklepie elektrycznym. Wygląda to tak:

(brak zdjęć)
Odizolowanych końcówek nie wolno skręcać, druty linki mają być luźne. Dzięki temu łatwo, podczas wsuwania w tulejkę, mieszają się między sobą, tworząc idealne połączenie po zaciśnięciu. Praska do zaciskania zaciska tulejkę ze wszystkich stron jednocześnie.
Po wykonaniu wiązki bezwzględnie sprawdzić wszystkie możliwe połączenia, dzięki czemu wyeliminuje się wszelkie zwarcia, przerwy oraz pomyłki, unikając przykrych niespodzianek po podłączeniu akumulatora. Podczas takich testów warto wiązkę nieco powyginać. Ja to robiłem na czujniku dźwiękowym, na którym słychać wyraźne przerwy i trzaski w przypadku wadliwych połączeń. Jeżeli testy wypadną pomyślnie, to zadziała wszystko od pierwszego uruchomienia.

Wykaz niezbędnych elementów
Poniższa lista będzie zawierać elementy, które w moim przypadku się sprawdziły i zadziałały. Jest wielce prawdopodobne, że inne warianty sterowników, również będą działać prawidłowo. Dodam tylko, że z niżej podanym GateWayem sterownik kierownicy od A6 C6, który miałem, nie zadziałał. GateWay nie mógł z nim nawiązać łączności. Nie wiem oczywiście czy sterownik był na 100% sprawny (kupiłem go na Allegro jako sprawny). W związku z powyższym nie twierdzę, że jakieś inne kombinacje są niemożliwe, ja podaję jedynie wariant, który działa na 100%.

1K0 907 530 K - GateWay
8P0 953 549 K - sterownik kierownicy
8J0124 - kierownica
4B0 947 159 C - ramka oświetlenia wewnętrznego z otworem na mikrofon (oznaczenie koloru dobierane pod numer VIN, ok 180 zł w ASO)
4B0 973 705 + 4B0 973 605 - wtyk i gniazdo potrzebne do rozdzielenia TIPa i magistrali LIN. W moim przypadku wykorzystałem dwa takie zestawy. Jeden tak jak napisałem do rozdzielenia sygnałów z kierownicy, a drugi do połączenia magistrali CAN z zegarów, z magistralą CAN radia. Ma 5 pinów i łatwo się rozpina, dając jednocześnie pewne połączenie, no i piny z wtyczki od sterownika TMC pasują do niej (będzie o tym mowa
przy okazji omawiania schematu).
Poduszka powietrzna, oczywiście odpowiednia do kierownicy jaką się podłącza.

Pozostałe elementy, wynikają z przyjętego rozwiązania. Będzie potrzebna taśma izolacyjna, której nie ma co żałować podczas owijania wiązek. Jej zadanie to podnieść wytrzymałość mechaniczną wiązki i ochronić izolacje przewodów przed przetarciami. Dalej tulejki zaciskowe, piny iso męskie i żeńskie. Można kupić jakieś wiązki - adaptery przygotowane do innych aut, czy odbiorników, jako źródło pinów. Ja tak zrobiłem, bo brakowało mi pinów w przejściówce do RNS-E.

Przygotowanie kierownicy
Kierownica po zakupie wygląda tak:

(brak zdjęć)
Na czerwono zaznaczyłem miejsce położenia wtyczki. Są tam trzy przewody magistrali LIN (masa, +12, dane).

Będziemy musieli ją rozebrać i dołożyć dwa przewody do łopatek. Na niebiesko zaznaczone są miejsca mocowania ramki ozdobnej, którą trzeba zdemontować aby dostać się do wtyczek biegnących od łopatek. Najlepiej podważać nylonową łyżką do demontażu tapicerki:
(brak zdjęć)

Powoli i równo podważamy okolice niebieskich punktów i ramka oddziela się od koła kierownicy. Zaznaczone dwie białe wtyczki, to sygnał z łopatek do elektroniki przełącznika.
(brak zdjęć)
Trzeba odnaleźć przewód od przełącznika łopatki. Nie wiem czy obowiązuje tu jakiś standard, ale odnalezienie przewodów jest bardzo proste. We wtyczce czarnej są trzy przewody: czerwony to +12, brązowy to masa i fioletowy to dane. podpinamy omomierz do masy i drugi koniec kolejno do przewodów. Ten właściwy będzie dawał rozwarcie a po naciśnięciu łopatki pełne zwarcie. Wypinamy teraz białe wtyczki i odkładamy ramkę na bok. Następnie wypinamy znalezione piny z prawej i lewej wtyczki:
(brak zdjęć)
Teraz podpinamy przewody do uwolnionych pinów i na koniec wpinamy wtyczki z powrotem do łopatek, ponieważ dwa przewody, które w nich zostały, to zasilanie podświetlenia łopatek. Druga strona tych przewodów (od przełączników łopatek będzie zakończona pinami z czarnej wtyczki z magistralą LIN (w mojej były trzy wolne piny). Pasuje do niej poniższe gniazdo:
(brak zdjęć)
Teraz w oparciu o to gniazdo wykonałem kabelek 1:1 pięciożyłowy zakończony wtyczką zdemontowaną z mojej starej kierownicy z podobnego kabelka:
(brak zdjęć)
Wtyczka ta wchodzi do taśmy od strony kierownicy. Całość po zmontowaniu wygląda tak:
(brak zdjęć)
Kierownica jest już gotowa.

Montaż dodatkowych sterowników
Opiszę tu mechaniczne rozwiązanie montażu sterownika kierownicy, GateWaya i sterownika telefonu komórkowego. Może telefon nie jest do końca przedmiotem tego poradnika, ale jego obecność warto przewidzieć, ponieważ jest to chyba jeden z większych atutów tej instalacji, zwłaszcza jeżeli sporo się jeździ. Miejsca te to oczywiście tylko propozycja, każdy to może rozwiązać według własnego uznania. W moim przypadku musiałem wymontować sterownik TMC, który umieszczony jest po lewej stronie kolumny
kierownicy. Najprościej dostać się do niego po wyjęciu zegarów (oczywiście dolną osłonę również zdejmujemy): Strzałka wskazuje śrubę, która mocuje wspornik oraz zaznaczony jest sam wspornik.
(brak zdjęć)

Wygląd wspornika po zdemontowaniu, z wywierconymi otworami.
(brak zdjęć)
Otwory jak na foto wiercimy wiertłem 8,5 i rozpiłowujemy tak, aby łatwo dawał się zatrzasnąć GateWay. Odległość między otworami to 100 [mm].

A tak wygląda wspornik z zamontowanym GateWayem:
(brak zdjęć)

Sterownik kierownicy zamontowałem opaskami samozaciskowymi z drugiej strony wspornika.
(brak zdjęć)
Zanim zamontowałem sterowniki, najpierw wciągnąłem zrobione wiązki przewodów. Z uwagi na nieistnienie wtyczek do sterownika kierownicy (magistrala LIN i zasilanie po zapłonie), warto najpierw wpiąć wszystko w sterowniki GateWay i kierownicy i dopiero zamontować wspornik.

Moduł bluetootha ma idealne miejsce za schowkiem po stronie pasażera:
(brak zdjęć)
Z płaskowników aluminiowych zrobiłem prosty uchwyt i przymocowałem wszystko do wspornika, który w tym
miejscu się znajduje. Zasięg jest niesamowity.

Schemat blokowy
(brak zdjęć)
Zadanie przekaźnika, który tu jest przedstawiony poglądowo, to odłączenie GateWaya od magistrali CAN Infotainment i jednoczesne wpięcie bezpośrednie magistrali CAN Comfort sterownika kierownicy. Zamiast przekaźnika wystarczy zwykły przełącznik, przełączający jednocześnie cztery sekcje, co będzie widoczne dokładnie na schemacie szczegółowym.

Wiązka zasilania
(brak zdjęć)
Prosta ale bardzo istotne jest aby wprowadzić do niej bezpiecznik, ponieważ zasila ona nasze nowe odbiorniki: kierownica, oba sterowniki oraz telefon. Sterowniki pobierają łącznie około 1 A, ja zamontowałem bezpiecznik 5 A, bo jeszcze będę korzystał z tego zasilania.

Wiązka kierownicy
(brak zdjęć)
Łączy taśmę po stronie kolumny kierownicy ze sterownikiem kierownicy i wyprowadza sygnały z łopatek do sterownika skrzyni.

Wiązka telefonu
(brak zdjęć)
Z tej całej pracy, której jest niemało, to jest to chyba najważniejsza sprawa aby mieć zestaw telefoniczny, wcześniej wspominałem o tym. Podłączenie jak widać jest bardzo proste w zakresie tej wiązki. Z jednej strony wtyczka do sterownika bluetooth, a z drugiej do podłączenia w wiązkę radia. Początkowo miałem to robić bez dodatkowej wtyczki (ISO-8), ale pomyślałem, że jak mi coś z długością kabelka nie wyjdzie to taką wiązkę zrobi się od nowa w kilka chwil. Dzisiaj wiem, gdzie montować sterownik i że wystarcza 60 cm przewodu, więc podłączyłbym do radia bez dodatkowej wtyczki.

Koncentrator CAN
(brak zdjęć)
Stanowi główny węzeł magistrali CAN, którego źródło znajduje się w zegarach. Prostokąt z lewej strony symbolizuje wtyczkę, którą wypinamy ze sterownika TMC. Piny 2 i 3 właśnie są podłączone bezpośrednio do zegarów. Z prawej strony mam ISO, do którego będę podłączał obecne i przyszłe urządzenia, czyli jeszcze TV i kamera.

Wiązka główna
(brak zdjęć)
Ze schematu dosyć jednoznacznie wszystko wynika. Wyjaśnienia wymaga złącze dodatkowe. Umieściłem na nim zasilanie oraz sygnał biegu wstecznego, który będzie potrzebny do uruchomienia kamerki cofania. Dwa podwójne przekaźniki zapewniają odłączenie GateWaya od magistrali CAN podczas normalnej pracy. Jego obecność objawia się ciągłym podświetlaniem kierownicy i brakiem reakcji na regulację intensywności podświetlenia oraz nieprawidłowym działaniem przycisku MODE. Reszta funkcji wydaje się działać normalnie.

W miarę rozbudowy dokumentację będę uzupełniał i oczywiście poprawiał błędy jeżeli zostaną zauważone.
Ostatnio zmieniony 14 sty 2012, 15:28 przez p95z, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
Piotrek

majster_klepka
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 76
Rejestracja: 20 maja 2010, 20:57
Imię: Grzegorz
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1999
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI 180KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: majster_klepka » 07 sie 2011, 00:53

Z wiedzy, którą posiadam (a niestety mogę się mylić) łatwiej kupić a7 niż przerobić to tak jak opisałeś....

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5 TDI R5
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 07 sie 2011, 00:59

:] Hmmm, no to mam nadzieję, że się mylisz. Tak jednak myślę, że jeżeli się uda to będzie to sporo tańsze od A7, która faktycznie prezentuje się perfetto.

No ale poczekajmy na jakieś konkrety, a ja tymczasem popatrzę w schematy, może coś uda się wywnioskować.
Pozdrawiam,
Piotrek

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5 TDI R5
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 07 sie 2011, 13:49

Właśnie oczekuję jakiejś konkretnej odpowiedzi. Jeżeli komunikacja po CAN nie będzie możliwa to dupa. Ale mam nadzieję, że ktoś powie coś takiego: sterowanie w kierownicy to standard, czyli zestaw rezystorów, co w efekcie daje zmienną rezystancję zależnie od naduszonego przycisku i można to wszystko ożenić ze starszym sterownikiem podłączonym do CAN'a zegarów i radia.

No ale jeszcze się nie doczekałem :)

[ Dodano: 2011-08-08, 08:26 ]
Z moich wstępnych badań wynika coś takiego: wieloklin kierownicy na 99% pasuje (100% będzie jak ktoś to potwierdzi). Sama kierownica podłączona jest magistralą lin do swojego sterownika. Pisząc sama kierownica mam na myśli jeszcze manetki kierunkowskazów i wycieraczek. I na koniec sterownik jest wpięty do magistrali CAN komfortu. Czyli w zasadzie idealnie jak dotąd.

Z dalszych badań wyszło mi również, że CAN komfortu w nowym A6, A7 i A8 pracuje na 100kB/s zatem tak jak C5, czyli będzie pasować.

Ale, żeby nie było tak różowo, to pozostaje jeszcze jedna bardzo ważna kwestia: czy komunikaty wysyłane przez sterownik (ten od A7, czy nawet ten od A6 C6) są kompatybilne z tymi oczekiwanym na magistrali CAN w C5?.

I na koniec pytanie zasadnicze, czy jest u nas ktoś na forum, kto może zabrać głos w tym temacie?



Dla utrudnienia dodam, że nie udało mi się dotrzeć do tego jakie dokładnie rozkazy, czy może lepiej komunikaty, przesyłane są magistralą. To znaczy jakie to są logicznie, można sobie wyobrazić, ale czy ich budowa będzie taka jak w C5 tego nie wiem.

censored pisze:A czy przypadkiem - bo na pewno reszta komponentów - kierownica od A7 w dalszej części nie komunikuje się z "resztą" systemu światłowodami ??


Wygląda na to, że na szczęście nie. Sytuacja jest taka, że sterownik kierownicy wpięty jest CAN'a komfortu, który to wpięty jest do sterownika tzw. "bramy", w którym spotykają się wszystkie magistrale, łącznie z diagnostyczną, dzięki czemu jest możliwość komunikacji ze wszystkimi urządzeniami. Zadaniem "bramy" jest odpowiednie przesyłanie komunikatów między różnymi magistralami.

censored pisze: ... Ale poducha , sterowanie biegami , sterowanie radiem , telefonem itp. to już według mnie światłowody.


To wszystko jest połączone wewnątrz kierownicy i wpięte do sterownika, jak już pisałem wcześniej. Tak, że tu nie ma problemu. Oczywiście stare nie będzie pasować i wszystko podlega wymianie. No może sama poducha jakoś by weszła ale tu nie powinno się ryzykować i raczej trzeba wsadzić nową od kompletu.

Jak wstępnie widać, temat jest rokujący. Mam nadzieję, kogoś dodatkowo zainteresowałem i że ktoś się jeszcze wypowie. Kupowanie tych wszystkich gratów w ciemno to trochę ryzykowna sprawa. Po takiej nieudanej akcji mógłbym mieć jakiś szlaban na zakupy a tego wolałbym uniknąć <uoee>
Pozdrawiam,
Piotrek

b=l=a=z=e=j
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 28
Rejestracja: 07 sie 2011, 00:23
Lokalizacja: kępno

Post autor: b=l=a=z=e=j » 09 sie 2011, 22:31

a czy pasuje kierownica do mojego audi od a4 b6 ta z łopatkami zmiany biegów

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5 TDI R5
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 10 sie 2011, 00:13

Obawiam się, że u Ciebie nie ma magistrali CAN w zegarach i może być kłopot. To znaczy wszystko da się zrobić ale koszty będą rosły i nie wiadomo czy to się opłaci.
Pozdrawiam,
Piotrek

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5 TDI R5
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 10 sie 2011, 17:16

W takiej sytuacji powinno wystarczyć pociągnięcie skrętki dla magistrali CAN i powinno działać.

To mam jeszcze takie pytanie dodatkowe: czy sterowniki do kierownicy w nowszych modelach są umieszczone łącznie z manetkami? No i nasuwa się kolejne pytanie czy naszych są niezależne (nie jako całość z manetkami)?

Chyba puszczę linka na czacie do tematu, może się odezwie ktoś z pełną wiedzą w temacie instalacji.
Pozdrawiam,
Piotrek

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5 TDI R5
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 10 sie 2011, 22:23

Dzięki censored.
censored pisze:W A7 masz moduł w kierownicy i z niego wychodzą dalej komunikaty do sterownika komfortu.
Masz na myśli, że z kierownicy wychodzą już CAN'y? Ja niestety widziałem tylko na fotkach tę kierownicę.
Pozdrawiam,
Piotrek

raggaman
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 475
Rejestracja: 28 wrz 2009, 13:33
Imię: Radek
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1998
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.8T AEB 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Lubartów

Post autor: raggaman » 12 sie 2011, 21:40

p95z pisze:Z moich wstępnych badań wynika coś takiego: wieloklin kierownicy na 99% pasuje (100% będzie jak ktoś to potwierdzi).
100 % pasuje. A6 C5 już miało kierownice na duży wieloklin jak A6 C6, A4 - B6, B7,B8; R8; TT/S; A8 D3 itp.
b=l=a=z=e=j pisze:a czy pasuje kierownica do mojego audi od a4 b6 ta z łopatkami zmiany biegów
Będzie pasowała na wieloklin, poducha po mniejszych lub większych przeróbkach kostki też podejdzie. Sterowanie TIPem - nie wiem. W A4 B6 i A6 C6 kostki od łopatek wchodzą do multifunkcji ..te zaś wszystkie idą swoimi kablami do taśmy (?).
p95z pisze:To mam jeszcze takie pytanie dodatkowe: czy sterowniki do kierownicy w nowszych modelach są umieszczone łącznie z manetkami? No i nasuwa się kolejne pytanie czy naszych są niezależne (nie jako całość z manetkami)?

Mówisz o łopatkach od zmiany biegów ? Sterowanie od łopatek jest na kostce która wpada do multi i z multifunkcji idzie do jednej kostki w kierownicy.

Dla ułatwienia mój tutorial z rozbiórki kierownicy S-line z A6 C6

http://www.a4-klub.pl/smf/index.php?topic=186592.0



Zdjęcia multi z tematu wyżej.

Obrazek

Obrazek


Ja dodam iż rzuciłem inną rękawicę. Mam zakupioną kierownicę od A8 D3 z multi, łopatkami które pójdą i tak do demontażu. Kierownica pod okrągłą poduchę jak w TT/R8.
Auto mam z 1998r. więc CAN'a raczej na pewno nie mam. Fabrycznej multifunkcji też nie, a mimo to chciałbym to wszystko pożenić z radiem Symphony II ( które w B6 idzie po CAN'ie ).
Pierwsze co muszę kupić to emulator do radia który wyśle sygnał żeby radio normalnie podświetlało się, nie wyłączało co godzinę.

http://allegro.pl/adapter-can-chorus-ii ... 01251.html
W przypadku korzystania z funkcji displaya FIS oraz/lub sterowania z kierownicy należy
zastosować za dopłatą XX.00 zł. do ceny podstawowej poniższą wiązkę, która dodatkowo
posiada przedłużacz ISO głośników oraz przedłużacz mini-iso z okablowaniem zmieniarki
Druga kwestia to graty:

- kierownica jest
- poduszka jest
- żeby poprawnie działała kierownica potrzebuję moduł komfortu ?
ten jest od modelu kierownicy z D3 którą posiadam
http://allegro.pl/modul-sterownik-pod-k ... 67418.html
- taśma kierownicy ? Czy podejdzie od nowszych modeli z CAN do mojego auta ?

U mnie seryjna poducha jest podpięta na jeden wtyk tak samo jak A4 B6/B7.
W mojej kierownicy z A8 D3 są dwie kostki idące do poduchy..ale to już kwestia opanowana ( raczej ) bo trzeba przerzucić kable z kostki pierwotnej poduchy do nowej kostki do której pójdzie okablowanie z A8.

Tylko czy to wszystko do ciężkiej cholery idzie połapać tak żeby grało, świeciło i spełniało swoją funkcję. Jedna osoba wsadziła RNS-e, kierę multi z R8 do RS4 B5 ( gdzie nie ma CAN'a ) i wszystko ponoć działa.. ale ktoś mu to ogarniał więc brak info w temacie.


Co do tematu to przy wymianie kiery gdzie już jest CAN.. poleciłbym przejrzeć fotostory Malika z A4 klub.

http://www.a4-klub.pl/smf/index.php?topic=30102.0

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5 TDI R5
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 12 sie 2011, 22:32

Dzięki za info o wieloklinie. Ja natomiast dowiedziałem się, że kierownica od C6 powinna działać, oczywiście potrzebny jest do niej sterownik. Podobno najnowsza kiera od A7, czy A8 też zadziała i to jest wiadomość od elektryków z ASO. ÂŻaden z nich tego jeszcze nie robił ale twierdzą, że powinno się udać.

Generalnie jeżeli opierać się na sterowniku do kier. od C6 to praktycznie można mieć pewność, że zadziała z kier. od C6. Natomiast nie wiem czy kier. od A7 czy A8 (nowego) zagra ze sterownikiem od C6 lub czy CAN od najnowszego sterownika kier. od np A7 pogada z naszym CAN'em? W zasadzie to dowolna kombinacja będzie zadowalająca.

Powoli nabieram przekonania, że temat wypali. Zrobi się wtedy porządne foty i dokumentację dla innych.

Czy ktoś ma jakąś dokumentację elektryczną do tych nowych kierownic od A7 - A8 ? Może porównanie uch budowy pozwoli również wyciągnąć jakieś wnioski.
Pozdrawiam,
Piotrek

raggaman
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 475
Rejestracja: 28 wrz 2009, 13:33
Imię: Radek
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1998
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.8T AEB 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Lubartów

Post autor: raggaman » 12 sie 2011, 22:39

Fajnie by było..tylko Ty masz CAN'a.. ja nie, a to chyba komplikuje całą akcję z moją kierą od A8..chyba, że emulator z allegro załatwi sprawę (?)

Na dobrą sprawę nawet z fotostory Malika masz przykład, że idzie pożenić kierę z nowszego modelu do przyładowego B6. U Ciebie jest bardzo podobna sytuacja z tym, że Ty chcesz dodatkowo mieszać łopatkami od Tipa w nowej kierownicy.

raggaman
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 475
Rejestracja: 28 wrz 2009, 13:33
Imię: Radek
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1998
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.8T AEB 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Lubartów

Post autor: raggaman » 13 sie 2011, 07:57

censored pisze:Ale p95z ma tylko CANa w liczniku i nic poza tym , więc to nie jest jakiś ogromny plus :)
Czyli w moim przypadku załatwię kwestię emulatorem z allegro ? <mysli>


Kurde nie chciałbym wydawać 400 zł na taśmę i moduł, żeby się przekonać że od kierownicy działa mi tylko klakson <lol>

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5 TDI R5
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 14 sie 2011, 13:50

raggaman, z mojej wiedzy wynika, że powinno wszystko zagrać daję na to 99% szans (damy sto oczywiście jak potwierdzimy, że zaczęło śmigać). Z mojego punktu widzenia 99% oznacza, że trzeba podejmować ryzyko.

Dodatkowym argumentem "za" jest fakt istnienia tego sterownika za 119 zł, o ile dobrze pamiętam. Ma przecież stare linie sterujące do podłączenia do zegarów i ma również linie CAN. Jego zadanie to tłumaczyć odebrane komunikaty z magistrali CAN i konwertowanie ich na komunikaty w starym formacie. Skoro to zrobili to chyba po coś <okok>

Tak zastanawiam się czy w naszym klubie jest ktoś kto ma pełną wiedzę elektryczną czy też praktycznie jest to niemożliwe? No ale poczekajmy jeszcze chwilę i zobaczymy. We wtorek będę rozmawiał w Krakowie z jednym gościem, to może jeszcze mi się coś rozjaśni. No i w ASO w Poznaniu ma być pod koniec miesiąca gość od elektryki, no i może uchyli rąbka tajemnicy. Na dzień dzisiejszy nie udało mi się dotrzeć do żadnych precyzyjnych materiałów.
Pozdrawiam,
Piotrek

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.5 TDI R5
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 15 sie 2011, 00:06

Hm...
Trochę mnie zaskoczyłeś, czytałem wiele Twoich wypowiedzi i właśnie ta agresja na mnie trochę mnie zaskoczyła, żeby nie powiedzieć kompletnie zaskoczyła.

Po pierwsze bardzo się cieszę, że są tacy, którzy starają się pomóc. Na tym to ma polegać. Ponadto właśnie zależało mi na tym, aby jak najwięcej ludzi wzięło udział w dyskusji i nawet bardziej zależy mi na doświadczeniu niż posiadaniu tytułów naukowych.

Po drugie, przejrzałem swoje posty i z żadnego z nich nie wynika, ani nawet nie dałem odczuć w żadnym z nich, że nie życzę sobie jakiejś pomocy lub, że daję do zrozumienia, iż są jakieś kryteria, co do osób wypowiadających się.

Zdanie, które cytowałeś, miało być zachętą do powiększenia grona zainteresowanych, a nie do obrażania kogokolwiek.

Nie obrażając nikogo, to pragnę zwrócić uwagę, że temat jest dosyć skomplikowany i jak dotąd nie znalazłem nikogo, kto zna odpowiedź na to pytanie: czy format komunikatów przekazywanych magistralą CAN komfortu w nowszych modelach, będzie zgodny z tym co jest przekazywane w modelach starszych? Jestem nawet skłonny przypuszczać, że nie ma wśród nas nikogo, kto by to wiedział, ponieważ takie dane mogą nie być publikowane, bo tak naprawdę nie są konieczne do serwisowania naszych aut. Mogą być potrzebne wyłącznie do rozbudowy, a to nikogo w ASO nie interesuje.

Jednak jeżeli Ciebie uraziłem, to szczerze przepraszam, bo nawet przez ułamek sekundy nie pomyślałem, że tak mogłoby się stać.

Jeżeli ktokolwiek poczuł się urażony, to również przepraszam. Jak wspomniałem wcześniej chodziło mi o coś zupełnie innego.
censored pisze:Mogę zamknąć temat i będzie po kłopocie.
No cóż, Ty tu rządzisz, a ja nie mam nic do gadania.

W Krakowie jest NAVIPOL, znalazłem ich na Allegro. Podobno montowali multifunkcję z sukcesem. Wracając do domu będę przejeżdżał obok nich, więc pomyślałem, że wpadnę i pogadam. Mają też moduł do bluetooth'a do RNS-E, na którym mi szczególnie zależy i pomyślałem (bo mam teraz RNS-D), że kupię od nich nawigację łącznie z modułem do tel. Zawsze to lepiej kupować od firmy, niż tak w ciemno na Allegro. Do Krakowa mam nie daleko, więc gdyby coś nawalało to swoją lepszą połowę szybko namówię na zakupy a ja swoje sprawy przy okazji załatwię.
Pozdrawiam,
Piotrek

raggaman
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 475
Rejestracja: 28 wrz 2009, 13:33
Imię: Radek
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1998
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.8T AEB 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Lubartów

Post autor: raggaman » 15 sie 2011, 12:00

p95z,

Jak na razie panowie od tego modułu za 119 zł z allegro nie potrafią odpowiedziec precyzyjnie na moje pytania. To jest moduł do radia.. może obsłużyc pewnie starsze kierownice od C5..ale z tymi nowszymi to jest czarna dziura jeśli chodzi o wiedzę.

Jest jedna osoba która montowała do Rs4 B5 kierownicę multi z R8..i jego auto rozwiało by w 100 % wszystkie niejasności.

Na chwilę obecną władowałem już trochę pieniążków w kierę i poduszkę.. nie właduję kolejnych 300-400 zł za moduł i taśmę żeby okazało się że to wszystko nie będzie grało.

Dlatego czytam, szukam i jak coś będę więcej wiedział to napiszę.

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga