Witam, ostatnio w swoim audi postanowiłem zamontować tempomat a że sprawa nie jest nie wiadomo jak trudna zamówiłem wszystkie potrzebne części i dzisiaj zabrałem się do pracy. Co jest nam potrzebne?
MANETKĘ o numerze 8L0 953 513H
WTYCZKĘ do manetki. Numer 8L0 972 980
I przewód mniej więcej 0.35mm2 około 6-7 metrów.
Przystępujemy do działania, zdejmujemy kierownicę, nie będę tu się rozpisywał nad tym jak to zrobić bo można to znaleźć w minutę poprzez google, trzeba tylko pamiętać aby zaznaczyć sobie jakimś markerem położenie kierownicy względem kolumny. Po zdjęciu kierownicy, rozkręcamy obudowę kolumny i oczom naszym ukazują się manetki. I teraz, jeśli kupiliśmy jedną manetkę a nie zestaw dwóch (bo np FIS już mamy zamontowany) to w miejsce zaznaczone na czerwono wsuwamy mały płaski śrubokręt, odginamy zatrzask i wyjmujemy do siebie prawą manetkę. Natomiast jeżeli chcemy wymienić cały zestaw tj. lewa i prawa manetka to odkręcamy z tyłu za manetkami śrubkę obejmy imbusem i po odłączeniu wtyczek wyciągamy manetki do siebie.
FOTO
Gdy już mamy to zrobione, zdejmujemy dolną konsolę (tę którą mamy nad nogami), jest ona przykręcona 4 lub czasem 5 śrubkami na klucz 8. Pierwsze dwie śrubki będziemy widzieć po zdjęciu kierownicy, są one po lewej i prawej stronie kolumny kierowniczej, następne dwie znajdują się z dołu na skraju prawej i na skraju lewej strony, piątą (chociaż niekoniecznie musi tam być) znajdziemy po zdemontowaniu zaślepki gniazda bezpieczników, gdy ją zdejmiemy zobaczymy tę śrubkę. Wyjmujemy konsolę i idziemy pod maskę. Rozkręcamy skrzyneczkę ECU
FOTO
Z czego jedna śrubka znajduje się pod listwą podszybia, jeśli nie mamy specjalnych narzędzi to bez odkręcania wycieraczek i zdejmowania listwy się nie obędzie. Odpinamy ECU, odkładamy na bok a naszym oczom ukazuje się to:
FOTO
Oczywiście w te gniazda będą powpinane kostki (TAM PO PRAWEJ STRONIE GNIAZDA BRĄZOWEGO JEST JESZCZE GNIAZDO CZARNE, BĘDZIE NAM POTRZEBNE).
I teraz rzecz najważniejsza dla której utworzyłem ten poradnik
Wszędzie w opisach jest mowa o kostce białej 15-sto pinowej. U mnie jak mogłem się tego spodziewać było inaczej (bo czemu miałoby być tak jak u wszystkich?). Ta kostka biała (czyli pierwsza) posiadała 10 pinów. Więc zacząłem szperać, szperać aż w końcu wyszperałem jak należy to zrobić. W przypadku kiedy mamy 10-cio pinową kostkę białą NIE CZEPIAMY SIĘ JEJ.
Należy wypiąć kostkę żółtą, brązową i czarną.
Należy do tych kostek wpiąć się tak:
PIN Z MANETKI <---> PIN W DANEJ KOSTCE (ORYGINALNY KOLOR PRZEWODU)
PIN 6 <----> KOSTKA ŻÓŁTA - PIN 8 (Czerwono-Biały)
PIN 2 <----> KOSTKA ŻÓŁTA - PIN 1 (Niebieski)
PINy 4 i 7 (łączymy razem) <---> KOSTKA ŻÓŁTA - PIN 9 (Czarno-żółty)
PIN 3 <----> KOSTKA CZARNA - PIN 8 (Czerwono-żółty)
PIN 5 <----> KOSTKA BRĄZOWA - PIN 1 (Czerwono-szary)
Metoda podłączenia dowolna, można się wlutować w owe przewodziki, ja natomiast używałem złączek
TAKICH
Jest to złączka 12 torowa H-4mm2
Jeśli ktoś nie czuje się na siłach aby lutować coś na tak małych przestrzeniach złączki są jak znalazł. Po podłączeniu wszystkich kabelków składamy ECU, składamy kierownicę i podpinamy VAG'a aby aktywować tempomat. Wchodzimy W ENGINE, sprawdzamy i kasujemy błędy, wchodzimy w LOGIN-11 tam wpisujemy login 11463 i wciskamy Do It! Po tym zamykamy Vaga i KONIECZNIE WYŁĄCZAMY ZAPŁON. Potem możemy jeszcze sprawdzić na sucho czy tempomat działa bez konieczności jazdy. Wchodzimy w VAG'u w ENGINE, potem w bloki pomiarowe i wybieramy blok 6. W trzeciej komórce mamy informacje dotyczące tempomatu.
Całkowicie wyłączony tempomat, suwak na maxa w prawo w trzeciej komórce powinno być 000000
Tempomat włączony klawisz przesuwny na pozycji środkowej w trzeciej komórce powinno być 000011
Przesuwamy suwak lekko w prawo, w trzeciej komórce powinno być 000010
Suwak przesunięty na maxa w lewo, trzecia komórka powinna wskazywać 001011
Wciśnięty przycisk ten po lewej stronie manetki, trzecia komórka powinna wskazywać 000111
Naciskamy pedał hamulca, w trzeciej komórce powinno być 010011
Naciskamy pedał sprzęgła, w trzeciej komórce powinno być 100011
Jeśli wszystko jest tak jak napisałem to odłączamy VAG'a i wyjeżdżamy na drogę aby sprawdzić działanie tempomatu. Należy pamiętać że tempomat działa od 40km/h
PS. Jeśli po wpisaniu loginu 11463 VAG wyrzuci nam że login jest nieprawidłowy należy skorzystać z VAG'a 311. Miałem wcześniej taki problem z licznikiem gdzie wpisywałem pin licznika a VAG usilnie informował mnie że pin jest niepoprawny, dopiero użycie VAG'a 311 wyeliminowało problem, na innych forach czytałem że właśnie przy aktywowaniu tempomatu VAG również lubi wyrzucić komunikat o błędnym loginie.
[1998 1.9 AFN] Montaż Tempomatu
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga