Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[all] TIPTRONIC ZF zbiór wiedzy. Wymiana filtra i oleju ATF

Wszystko co dotyczy skrzyń biegów oraz układów napędowych, nie przywiązane stricte do konkretnego modelu włącznie z innymi pojazdami.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Doc
Administrator
Administrator
Posty: 2659
Rejestracja: 08 gru 2007, 01:02
Imię: Andrzej
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2006
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.7TDI BPP 180KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Legionowo
Kontakt:

[all] TIPTRONIC ZF zbiór wiedzy. Wymiana filtra i oleju ATF

Post autor: Doc » 20 maja 2009, 13:41

Witam serdecznie wszystkich :peace:

Na wstępie mała uwaga ;) - Temat dotyczy skrzyń produkowanych przez ZF-Getriebe posiadających 5 biegów. Są to skrzynie tiptronic stosowane w CCCO i VW a także w BMW i Jaguarze. Skrzynie 4 i 6 biegowe są także produkcji ZF-Getriebe i choć temat traktuje o skrzyniach 5-cio biegowych, to śmiało możemy podpierać się nim, jednak należy pamiętać, że oleje stosowane w poszczególnych skrzyniach będą się różnić.

Postanowiłem że napiszę kolejny mini tutorial o obsłudze TIPTRONICA :diabel: :): :D

SPIS TREŚCI:

- OGÓLNE INFORMACJE O TIPTRONICU, SCHEMATY

- RUTYNOWE CZYNNOŚCI SERWISOWE

- SPRAWDZANIE STANU OLEJU ATF W SKRZYNI

- ELEMENTY EKSPLOATACYJNE PODLEGAJĄCE WYMIANIE

- SAMODZIELNA WYMIANA FILTRA I OLEJU ATF W SKRZYNI BIEGÓW

- DIAGNOZA ORAZ OPIS BLOKÓW WARTOŚCI MIERZONYCH, A TAKŻE STANDARDOWE WARTOŚCI, KTÓRE POWINNY TAM SIę ZNAJDOWAĆ

- PRZYDATNE PORADY

A więc zaczynamy!

OGÓLNE INFORMACJE O TIPTRONICU, SCHEMATY
Nie będę się rozwodził nad budową i zasadą działania skrzyni. Myślę, że w linku do opisu ZF (zjandującego się kilka linijek niżej) wszystko jest wyjaśnione w zadowalający sposób ;) :d

Automatyczna skrzynia biegów TIPTRONIC jest bardzo udaną konstrukcją. Jeżeli jest odpowiednio serwisowana, szanowana i przy okazji tuningu nie przesadzimy z momentem obrotowym, który ma ona przenosić, z całą pewnością będzie wam służyła długie lata :peace:

Występuje wiele rodzajów skrzyń Tiptronic, które posiadają różne kody literowe.
Miejsce w którym widnieje kod, opisane jest w linku poniżej:
https://www.dropbox.com/s/rdl3z1w00ugai ... czenie.pdf
Jednak ten tutorial odnosi się praktycznie do wszystkich skrzyń TIPTRONIC

W A4/A6 z 5-cio biegową skrzynią najczęściej montowana jest konstrukcja ZF - 5HP19FLA

Szczegółowe dane techniczne producenta:
https://www.dropbox.com/s/yf48j698twezl ... %20eng.pdf
Jest to naprawdę koplania wiedzy o skrzyniach TIPTRONIC...

Poglądowy schemat skrzyni biegów dla przedniego napędu:
https://www.dropbox.com/s/xyjz9hlvmo59f ... d-oska.pdf

Poglądowy schemat skrzyni biegów dla napędu quattro :peace:
https://www.dropbox.com/s/4p5h72tcph5s4 ... uattro.pdf

Szczegółowe dane techniczne - przełożenia, osprzęt, kody literowe dla przedniego napędu
https://www.dropbox.com/s/3mbt24oejeav55m/dane_oska.pdf

Szczegółowe dane techniczne - przełożenia, osprzęt, kody literowe dla napędu quattro :peace:
https://www.dropbox.com/s/pfajjntiqv9qz ... uattro.pdf

Przegląd podzespołów skrzyni z hydraulicznym sterowaniem E17:
https://www.dropbox.com/s/jci6pl5ge1eav ... zeglad.pdf

Przegląd podzespołów skrzyni z hydraulicznym sterowaniem E18/2:
https://www.dropbox.com/s/okb0hyfytlnmg ... zeglad.pdf

Wykaz elektrycznych i elektronicznych podzespołów skrzyni biegów:
https://www.dropbox.com/s/giurj0l3cn805 ... ronika.pdf

Ułożenie przewodów chłodzenia oleju ATF:
- 2,5 V6 TDI https://www.dropbox.com/s/7s9hvmywmzxk3 ... yV6TDI.pdf
- 2,7 BiTurbo https://www.dropbox.com/s/7xeq7zo5xsyb8 ... iturbo.pdf
- silniki benzynowe 6 cylindrowe https://www.dropbox.com/s/u10r32bkl031q ... dy6cyl.pdf
- silniki 4 cylindrowe https://www.dropbox.com/s/vq982l40vpbp7 ... dy4cyl.pdf

Dodatkowa chłodnica oleju ATF:
https://www.dropbox.com/s/hq70pvr7ccw4z ... %20AFT.pdf

Na tym zakończę ten rozdział. Materiały znajdujące się w linkach są bardzo szczegółowe i dadzą Wam odpowiedzi na większość pytań - a już na 100% podstawy, które potrzebne są przy wymianie oleju i filtra ;)

RUTYNOWE CZYNNOŚCI SERWISOWE
Pomimo tego, że (jak już wcześniej zaznaczyłem) tiptronic jest bardzo udaną i wytrzymałą konstrukcją, wymaga on jednak choć trochę opieki :przytul:

Nistety oficjalne stanowisko AUDI jest takie, że nie wymienia się oleju w tiptronicu, i to w większości autoryzowanych serwisów usłyszycie :/ :wpale:
Jednak znajdą się też perełki wśród ASO (np. MAGRO w Rybniku), gdzie mechanicy zalecają zmianę filtra i oleju co max 80kkm.

I ta, niewielka ingerencja w skrzynię - wymagajaca nieporównywalnie mniejszych kosztów finansowych i nakładów pracy niż późniejsze naprawy, spowodowane zaniedbaniami serwisów - są "RUTYNOWE CZYNNOŚCI SERWISOWE"

Jednak w przypadku gdy, dopuściliście do tego (lub kupiliście takie auto), gdzie olej nie był zmieniany od więcej niż 150kkm to należy przeprowadzić trochę inną wymianę... dynamiczną (szczegóły poniżej) - lub w przypadku braku możlwiości wykonania takiej wymiany, można pokusić się o zrobienie dwóch wymian statycznych, w niedługim czasie (500-1000km od pierwszej zmiany - oczywiście jest to szacunkowy dystans, ponieważ można to zrobić także po 100km i różnicy prawdopodobnie nie będzie) Jeżeli zdecydujecie się na ten zabieg to pierwsza zmiana obejmuje tylko spuszczenie oleju i ponowne napełninie, a druga już kompletny przegląd olejowy...

RODZAJE WYMIAN OLEJU W SKRZYNI:
- statyczna - wymiana 60-70% oleju w układzie (nad tą wymianą skoncentrujemy się w kolejnych rozdziałach)
- dynamiczna - wymiana całego oleju - tzw. płukanie skrzyni

Różnice pomiędzy tymi sposobami znajdziecie w linku poniżej
https://www.dropbox.com/s/ok731agzc955mek/statidyn.pdf
Olej w skrzyni należy zmieniać co max 80kkm (ZF Getriebe podaje że okres między wymianami wynosi 120kkm) - jest to bezpieczna granica - przy zachowaniu takich odstępów pomiędzy zmianami, śmiało możecie robić wymiany statyczne.

Jeżeli jednak, skrzynia jeździła na niewłaściwym oleju (np Dextron), lub okresy pomiędzy wymianami oleju przeciąglęły się do 150kkm wzwyż - zalecana jest wymiana dynamiczna.

Oczywiście w przypadku, gdy zauważycie wycieki płynu lub to że samochód podczas zmiany biegów szarpie - należy sprawdzić poziom oleju w skrzyni - właśnie tego zagadnienia będzie dotyczył kolejny rozdział :):

SPRAWDZANIE STANU OLEJU ATF W SKRZYNI
W przypadku kiedy mamy podejrzenia, że w przekładni może brakować oleju, należy przeprowadzić kontrolę jego poziomu.

Jest to bardzo prosta czynność i przy zachowaniu odpowiedniej kolejności czynności i spełnieniu kulku warunków można to śmiało zrobić w garażu.

Co bedzie nam potrzebne?
- VAG (do odczytania tmperatury oleju ATF)
- kanał/podnośnik
- pierścień uszczelniający 01V-321-379 - minimalne koszty w ASO
- zestaw kluczy (jeżeli posiadacie klucz dynamometryczny z zakresem obejmującym 80nm - to jest świetnie)

Warunki konieczne do spełnienia, aby pomiar był miarodajny:
- samochód stoi na płaskiej powierzchni (lub jest uniesiony na podnośniku)
- silnik pracuje CAŁY CZAS i włączony jest zakres P
- temperatura oleju ATF 30-35*C

Procedura krok po kroku:
- jeżeli mamy osłonę pod skrzynią - należy ją zdemontować

- Podpinamy interfejs do auta. Wybieramy sterownik skrzyni biegów - blok 004 - pozycja 1 (temperatura oleju ATF)
Należy obserwować wskazanie, do momentu, kiedy osiągnie ono wartość 30*C

- podkładamy dużą misę lub jakieś naczynie pod skrzynię

- odkręcamy śrubę nr 2 (z poniższego rysunku) Należy zrobić to z głową - śruba jest dokręcona momentem 80nm więc będzie ciężko. Dobrym wyjściem jest odkręcanie jej przy użyciu klucza-krzyżaka (takiego jak do kół)

Obrazek

- obserwujemy temperaturę oleju, i gdy osiągnie ona 35*C olej powinien delikatnie wyciekać przez otwór kontrolny - w przypadku nadmiaru oleju - należy pozwolić mu wycieknąć.

Obrazek

- jeżeli temperatura osiągnie 40*C a olej nadal nie wycieka, świadczy to o konieczności uzupełnienia go (opis uzupełniania zamieszczony jest w rozdziale o wymianie oleju i filtra)

- najpóźniej przy temperaturze 45*C należy zamknąć otwór w skrzyni.

- korek należy dokręcić momentem 80nm, trzeba także założyć nowy oring uszczelniający!

Jeżeli ktoś ma jeszcze wątpliwości, myślę że ta instrukcja powinna je rozwiać:
https://www.dropbox.com/s/ad5kr243jegv8 ... ie_ATF.pdf

W przypadku kontroli poziomu oleju ATF w samochodach wyposażonych w dodatkową chłodnicę oleju, należy postępować zgodnie z instrukcją:
https://www.dropbox.com/s/dqx61hxb6jybi ... odnica.pdf

ELEMENTY EKSPLOATACYJNE PODLEGAJĄCE WYMIANIE
Elementy podlegające obligatoryjnej zmianie (podczas przeprowadzania wymiany statycznej):
- olej ATF (przynajmniej 6 litrów - bezpiecznie kupić 7) - BG052162A2 - końcówka świadczy o pojemności opakowania (A2 - 1l A1 - 0,5l A6-20l) - cena ASO około 65zł/l
- filtr siatkowy oleju ATF - 01V325429 - cena ASO około 150zł
- uszczelka pod miskę olejową - 01V321371 - cena ASO około 95zł
- korek spustowy (ze zintegrowanym uszczelniaczem) - 01V321377
- uszczelka (oring) korka wlewu

Schemat z ETKI:
https://www.dropbox.com/s/88of4wcavda13 ... c_etka.pdf

KILKA SŁÓW O OLEJU:

Wykaz olejów jakie powinny być stosowane poszczególnych skrzyniach ZF:
https://www.dropbox.com/s/c1qtmnnbt6wl7 ... olejow.pdf

Olej BG052162A2 jest stosowany we wszystkich nowszej konstrukcji skrzyniach typu TIPTRONIC (wykluczając konstrukcje 6-cio biegowe).
Jest on produkowany przez ESSO, jego oznaczenie fabryczne to:
ATF Esso EGL 71141 75W90

Dostępny jest w 20 litrowych baniakach za... max 25zł/litr :diabel: :peace: :):

Szczegółowa specyfikacja oleju:
https://www.dropbox.com/s/zbcj7ydlw6xub ... _71141.pdf

Zwróćcie uwagę na numer oleju z ASO: bg052162a2 i na numer świadectwa kwalifikacji (podany w linku wyżej) VW TL 52162 - ciekawy zbieg okoliczności :peace: :diabel: ;)

Pewnie dostanie mi się od niektórych za to, że proponuję wymianę na nie ORI część, ale w specyfikacji ZF (umieszczonej na początku tematu) widnieje tabela, w której polecanym olejem do tej skrzyni jest... właśnie olej ESSO.

Oczywiście każdy zrobi jak uważa, ale lepszym rozwiązaniem jest kupno 20l w cenie 7l (i zrobienie dwóch wymian w odstępie 500km - za taką kąpiel skrzynia odwdzięczyłaby się dłuuuugą bezawaryjną pracą... :diabel: ) Pozatym można kupić także ten olej na litry...

Typuję że olej LifeGuardFluid6 to olej żółty, zaś LifeGuardFluid6Plus to olej niebieski. Nie można stosować ich zamiennie ponieważ grozi to uszkodzeniem skrzyni!

SAMODZIELNA WYMIANA FILTRA I OLEJU ATF W SKRZYNI BIEGÓW
Nadeszła pora na opisanie procedury wymiany oleju oraz filtra :peace:

W co należy się zaopatrzyć?
- kanał/podnośnik
- Vaga (do sprawdzenia temperatury oleju)
- dużą miskę/naczynie na płyn
- zestaw kluczy (dobrze było by mieć klucz dynamometryczny 20-100nm - lub inny z zakresem 25-80nm)
- wszystkie elementy wymienione w rozdziale: ELEMENTY EKSPLOATACYJNE PODLEGAJĄCE WYMIANIE
- max 2 godziny
- zimne piwko :piwo:
- i najważniejsze: PRZYRZĄD DO NALEWANIA OLEJU!!

Jednak na 100% takiego sprzęcioru nikt nie posiada i z pomocą przyjdzie mu:
a) olejarka (tylko jest to strasznie upierdliwe rozwiązanie)
b) baniak po płynie do spryskiwaczy (dokładnie umyty i wysuszony), do którego włożony jest wąż igielitowy o średnicy np. 8mm. Wąż musi mieć około 2,5 - 3m.

gdzie:
- płyn do spryskiwaczy bedzie olejem ATF ;)
- czerwony wąż będzie wężem igielitowym (szczelnie umieszczonym w pojemniku)
- żółty element (nieobowiązkowy) - zagiąta rurka - coś na kształt orginalnej końcówki w sprzęcie audi (nawiasem mówiąc w ASO zmieniają olejarką)

Ja polecam zrobić taki sprzęcior - bo nie upaćkamy się po łokcie w oleju... :peace:
Oczywiście podczas nalewania oleju korek pojemnika musi być odkręcony :!:

Będąc tak wyposażonym możemy się zabierać za robotę :diabel: :):

OPIS WYMIANY KROK PO KROKU:

ETAP 1 - miska:

- ustawiamy auto na kanale/podnośniku i gasimy silnik

- demontujemy osłony spod silnika i skrzyni

- podstawiamy pod skrzynię misę/pojemnik na stary olej

- odkręcamy korek spustowy i czekamy spokojnie aż spłynie olej

- odkręcamy korek otworu do napełniania - nr 2 na powyższym rysunku

- luzujemy śruby miski olejowej (po przekątnej) i zdjąć miskę

- czyścimy dokładnie miskę z oleju, opiłków (z hamulca postojowego), i resztek uszczelki. W misce znajdują się magnesy, które należy także wyczyścić - a następnie umieścić je w tym samym miejscu

ETAP 2 - filtr:

- należy odkręcić dwie śruby mocujące go do skrzynki zaworów

- zakładamy nowy filtr. Należy posmarować uszczelkę filtra olejem ATF i wsunąć go ostrożnie aż do oporu. Moment dokręcania śrub mocujących filtr to 5nm

ETAP 3 - montaż miski:

- miskę montuje się w odwrotnej kolejności do demontażu, przy czym należy zwrócić uwagę na zachowanie czystości powierzchni uszczelniającej (styku miski ze skrzynią). Należy dokręcać śruby momentem 10nm - po przekątnej, w kilku etapach.

- należy zakręcić nowy korek spustowy - moment dokręcania to 40nm

ETAP 4 - napełnianie skrzyni olejem:

- teraz nadeszła pora na uruchomienie naszego sprzęcioru do napełniania :diabel:
Wkładamy końcówkę do otworu kontrolnego

- wlewamy olej do sprzęciora, unosimy baniak w ten sposób, aby znajdował się wyżej końcówki (którą wetknęliśmy do skrzyni) i czekamy aż z otworu kontrolnego zacznie wypływać olej. Wyjmujemy sprzęcior ze skrzyni.

- odpalamy i pozwalamy pracować silnikowi około 20 minut i następnie go wyłączamy

- znowu dolewamy płyn, aż do momentu kiedy zacznie się wylewać przez otwór kontrolny

- zapalamy silnik, dolewamy olej już na pracującym silniku i kiedy będzie się on wylewał zakręcamy lekko korek otworu kontrolnego.

- wsiadamy do samochodu, wciskamy hamulec i trzymamy go podczas dalszych czynności. Przeskakujemy przez wszystkie zakresy pracy skrzyni (przesuwamy lewarek) przytrzymując go na każdym zakresie przez 15-20 sekund, włączamy P i wysiadamy z samochodu (silnik dalej pracuje)

- podpinamy Vaga i wybieramy sterownik skrzyni, blok 004, pozycja 1 (temperatura ATF) - będziemy obserwowali temperaturę. Jeżeli oscyluje w granicach 30-35*C to możemy przystąpić do ostatecznej kontroli poziomu oleju, jeżeli jest wyższa to wyłączamy silnik i czekamy aż spadnie do 30*C

ETAP 5 - ostateczna kontrola poziomu oleju:

Procedura jest już opisana w trzecim rozdziale. Ale powtórzę :peace:

- zapalony silnik i pozycja lewarka P

- jeżeli temp oleju ATF znajduje się w granicach 30-35*C odkręcamy korek kontrolny i dolewamy olej aż zacznie delikatnie wyciekać

- najpóźniej przy temperaturze 40-45*C zakręcamy korek zakładając nowy oring uszczelniający. Korek dokręcamy momentem 80nm

I w ten sposób mamy porządnie zmieniony olej i filtr w skrzyni :diabel: :peace: :D

Materiały pomocnicze dla osób, które czegoś nie zrozumiały z mojego opisu:
- spuszczanie oleju i odkręcanie miski
https://www.dropbox.com/s/ddcz1s5nn7pdk82/miska.pdf

- wymiana filtra siateczkowego ATF
https://www.dropbox.com/s/mdp5356rhjvkm00/filtr.pdf

- napełnianie skrzyni olejem
https://www.dropbox.com/s/v0tol5nokrw5e ... na_ATF.pdf

Przy okazji w/w czynności można łatwo wykonać:

- wymontowanie skrzynki zaworkówelektromagnetycznych
https://www.dropbox.com/s/zbyjkmbodx9vk62/zaworki.pdf

- czyszczenie przewodów olejowych
https://www.dropbox.com/s/ry5mmzyj4ios8 ... Cdemon.pdf
https://www.dropbox.com/s/gfkmfo0zarn0c ... czenie.pdf


DIAGNOZA ORAZ OPIS BLOKÓW WARTOŚCI MIERZONYCH, A TAKŻE STANDARDOWE WARTOŚCI, KTÓRE POWINNY TAM SIę ZNAJDOWAć
NA WSTęPIE PRAGNę ZAUWAŻYĆ ŻE DIAGNOZA VAGIEM NIE ZASTĄPI PRAWDZIWEGO FACHOWCA, KTÓRY "CZUJE" TEMAT...

Ale mam nadzieję że ten opis komuś się przyda :peace:

Potrzebujemy:
- interface
- laptop
- VAG-COM'a

Opisy bloków wartości mierzonych oraz prawidłowe wartości jakie powinny się tam znajdować:
- dla skrzyni ze sterowaniem E17
https://www.dropbox.com/s/9xo846k9notsg ... ie_e17.pdf
https://www.dropbox.com/s/lvlizz2exph6n ... le_e17.pdf

- dla skrzyni ze sterwaniem E18/2
https://www.dropbox.com/s/pitfexvf5hy53 ... le_e18.pdf

Kody błędów wraz z ewentualnymi rozwiązaniami:
https://www.dropbox.com/s/uto0h98rs613a5j/usterki1.pdf
https://www.dropbox.com/s/wmz01pipi4wh01f/usterki2.pdf


PRZYDATNE PORADY
Po pierwsze nie należy pałować auta, dopuki olej w silniku się nie zagrzeje :!:

Po drugie trzeba pamiętać o regularnych wymianach oleju i filtra w skrzyni

Po trzecie nie można podczas jazdy włączać luzu :!:

Po czwarte lać 300-500ml MIXOLA na bak ropy ;) :diabel:

Po piąte można holować tiptronica (w/g materiałów serwisowych AUDI), ale tylko w przypadku, gdy jest to krótki dystans, i prędkość nie przekroczy 50km/h (a i tak to już jest prędkość świetlna)

OPIS JAK USTAWIć TIPTRONICA W TEN SPOSÓB, ABY PODCZAS JAZDY NA D lub S NADAL DZIAŁAŁY PRZYCISKI ZMIANY BIEGÓW NA KIEROWNICY
Ta modyfikacja jest w pełni odwracalna, bezpieczna, a do tego banalnie prosta do wykonania. Polega na zmianie kodowania sterownika skrzyni biegów.
Dzięki temu jadąc w trybie automatycznym będziecie mieli możliwość zmiany biegów za pomocą przycisków na kierownicy. Skrzynia po naciśnięcu przycisku zmiany biegu przełączy się w tryb Tiptronic na około 30 sekund. Bardzo fajna sprawa - używam tego na codzień i nie umiałbym jeżdzić inaczej...

Potrzebujemy:
- Vaga
- 5 minut
- kartkę i długopis/telefon - do zanotowania kilku cyferek ;)
- umiejętność obsługi najprostszych funkcji Vaga...

Opis krok po kroku:
- podpinamy interface do auta
- włączamy zapłon
- wybieramy sterownik skrzyni biegów 02
- wciskamy przycisk recode 07
- zapisujemy na kartce wartość znajdującą się w okienku "software coding" - to na wszelki wypadek, gdyby skrzynia nie chciała przyjąć nowej watrości, lub chcielibyście później wrócić do standardowych ustawień
- teraz wpisujemy nową watrość 00032 i klikamy na przycisk "DO-IT"
- sprawdzamy czy sterownik przyjął nowe kodowanie (nie widzę powodów, dla których miałby nie przyjąć ;) :D )
- wyłączamy Vaga, wyjmujemy kluczyk, pakujemy notebooka, zapalamy samochód i jedziemy na cudowną przejażdzkę ulepszonym Tiptroniciem :peace: :diabel: :):


FACHOWE SERWISY ZAJMUJĄCE SIę TIPTRONICIEM:
www.sserwis.pl - Tego serwisu to nie muszę chyba nikomu polecać ;) :peace: :peace:
www.automat.pl - Nadarzyn

SERDECZNE PODZIęKOWANIA ZA POPCHNIęCIE MNIE DO NAPISANIA TEGO TEMATU, ORAZ DANE N/T OLEJU ESSO DLA KRYSTI'ego - Dzięki :peace:

Dołożyłem wszelkich starań, żeby wiedza zawarta w tym temacie była jak najbardziej kompletna, rzetelna i pomocna. Jednak jestem tylko człowiekiem, a w dodatku na codzień nie mam nic wspólnego z mechaniką, więc mogły wkraść się tutaj pewne błędy - które proszę mi wytknąć jeżeli ktoś je wychwyci.

Mam nadzieję że was nie zanudziłem :peace: :): :diabel:

Pozdr!

---------------------------------------------------
Autor opracowania Andrzej "Stamlej"
za jego zgodą.
Ostatnio zmieniony 08 lut 2018, 13:12 przez Doc, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
bart77321
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 49
Rejestracja: 07 cze 2009, 14:55
Lokalizacja: kalisz
Kontakt:

Post autor: bart77321 » 08 lis 2009, 19:29

Witam.Mam pytanko.
Moja A6 posiada tiptronica 5HP19 DEQ - takie oznaczenia wyczytałem na skrzyni. Autko ma już ponad 200 tys. i podejrzewam,że olej w skrzyni jeszcze nie był wymieniany.Ostatnio sprawdziłem poziom oleju w skrzyni-wszystko jest OK.

Co mnie martwi to kolor oleju , powiedziałbym ciemno-brudny.
http://sleev.neostrada.pl/akp/Tiptronic ... olejow.pdf według tego linku powinien być koloru Green (zielony) -esso LT 71141.

Byłem wczoraj w ASO i pytałem się o ceny części- filtr około 180zł , uszczelka pod miskę 120zł, olej ATF około 80 zł za litr. Oczywiście powiedzieli ,że w mojej skrzyni się oleju nie wymienia gdyż grozi to uszkodzeniem skrzyni.Prawdę mówiąc trochę mnie to przeraża.
Byłem też w innym sklepie i zaproponowali mi inny olej do tiptronica- nie pamiętam producenta ale miał oznaczenia G0 52 162 A2 - tylko ,że koloru żółtego.30zł/l

Doc napisał wyżej że numer oleju z ASO to bg052162a2 czyli dziwnie podobne oznaczenia ;-)

Moje pytanie:
1.Wymieniać, czy nie wymieniać (czy naprawdę mogę uszkodzić skrzynię)?
2.Jakiego oleju użyć- czy ten proponowany za 30zl/l ,mimo koloru żółtego,będzie ok?
3.Czy mogę użyć jakiś zamienników jeśli chodzi o filtr.Znalazłem kilka na allegro, a cena jest znacznie niższa niż w ASO. np http://allegro.pl/item805989977_filtr_a ... 9_e46.html
4.Nie mam możliwości wymiany dynamicznej, czy koniecznie powinienem zrobić 2 wymiany statyczne, bo to oczywiście zwiększa znacznie koszty.
A może jest jakaś inna możliwość wypchnięcia całego oleju z układu - np. spężonym powietrzem.

Narazie tyle pytań. Z góry dzięki za odpowiedzi.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 08 lis 2009, 22:19 przez bart77321, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
bart77321
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 49
Rejestracja: 07 cze 2009, 14:55
Lokalizacja: kalisz
Kontakt:

Post autor: bart77321 » 08 lis 2009, 22:35

Link poprawiony, podaje jeszcze raz http://sleev.neostrada.pl/akp/Tiptronic ... olejow.pdf

Już wiem o co chodzi z tymi kolorami oleju;-). Type Plate (colour) ;-), trochę nie doczytałem, że to nie jest kolor oleju.

Jak sprawdzałem stan oleju to troszke wyleciało mi na ręce i nie wydawał mi się zawiesisty,jeszcze mam nadzieję, że nie znajdę tych opiłków ;-)

Jutro zamawiam części.Po wymianie złożę dokładny raport.

martinshadow
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 115
Rejestracja: 16 sie 2009, 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: martinshadow » 09 lis 2009, 14:40

Witam, a co oznaczają opiłki koloru zlotego w oleju ? z czego one się sypią ?
wymieniłem olej ok. 30 tyś temu i pamiętam je. Dodam ,że skrzynia pracuje póki co dobrze, odpukać.

martinshadow
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 115
Rejestracja: 16 sie 2009, 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: martinshadow » 16 lis 2009, 08:24

Dzięki za wyjaśnienia o opiłkach, wysłałem podobne zapytanie do najlepszego serwisu skrzyń automatycznych w tym kraju i w odpowiedzi napisano ,abym nadmiernie się nie przejmował , takie opiłki - oczywiście w śladowej ilości to normalka i można śmiało jeździć.

Awatar użytkownika
mc
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 68
Rejestracja: 04 lis 2009, 23:49
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: mc » 19 lis 2009, 00:39

W podanych spisach nie występuje skrzynia tiptronic z 2002 roku o symbolu FRY i 6 biegach.
Może ktoś posiada info. dot. tej przekładni.
pozdrawiam
mc

thomas250883
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 4
Rejestracja: 11 gru 2009, 20:55
Lokalizacja: Rybnik

Magro Rybnik....

Post autor: thomas250883 » 15 gru 2009, 17:51

No mialem tez okazje byc klientem Magro...i uslyszalem...ze w skrzyniach triptronic sie oleju nie wymienia...pytanie wiec po co tam ten filtr i sruba do spuszczania oleju...?? Cena nowej skrzyni uwaga....28tys zl....ale maja panstwo gwarancje...ze bedzie dzialac...wymiana rozrzadu 8tys zl ale maja panstwo gwarancje ze bedzie dzialac...nie chce robic propagandy ale stanowczo nie polecam chyba ze ktos nie liczy sie z kosztami...Pozdrawiam

MaTyS
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1889
Rejestracja: 11 sie 2009, 09:15
Imię: MaTyS
Moje auto: A6 C7
Rocznik: 2013
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 CDUC 245KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Iława

Re: [all] TIPTRONIC ZF zbiór wiedzy. Wymiana filtra i oleju

Post autor: MaTyS » 16 lut 2010, 13:09

Doc pisze: Jednak w przypadku gdy, dopuściliście do tego (lub kupiliście takie auto), gdzie olej nie był zmieniany od więcej niż 150kkm to należy przeprowadzić trochę inną wymianę... dynamiczną (szczegóły poniżej) - lub w przypadku braku możlwiości wykonania takiej wymiany, można pokusić się o zrobienie dwóch wymian statycznych, w niedługim czasie (500-1000km od pierwszej zmiany - oczywiście jest to szacunkowy dystans, ponieważ można to zrobić także po 100km i różnicy prawdopodobnie nie będzie) Jeżeli zdecydujecie się na ten zabieg to pierwsza zmiana obejmuje tylko spuszczenie oleju i ponowne napełninie, a druga już kompletny przegląd olejowy...
Należało by wyjaśnić to co pisze kolega Doc bo według kilku serwisów skrzyń z którymi się kontaktowałem, w tym serwisu Sopa, duży przebieg skrzyni bez wymiany oleju jest przeciwwskazaniem do wymiany dynamicznej :!:

cichykk
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 133
Rejestracja: 04 cze 2009, 08:34
Imię: Piotr
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2009
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 ASN 220KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Grójec

Post autor: cichykk » 14 mar 2010, 09:31

czy któryś z kolegów wlewał do tipa olej MOBIL ATF 220 ?? Kolega ma A4 2.4 tip, zalewał go już 2 razy takim olejem. Skrzynia pracuje dobrze i bez problemów. Co sądzicie o takim oleju?? Mam 6 litrów takiego oleju i zastanawiam się czy wlać go do mojej skrzyni.

Marwoj
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 27
Rejestracja: 27 cze 2008, 10:54
Lokalizacja: Legionowo

olej do "Automatu"

Post autor: Marwoj » 30 kwie 2010, 01:18

Nie wlewaj Mobila, jeżeli chcesz może rozważysz Castrola TransmaxZ?
Ja bym nie ryzykowała ORI, Esso lub Febi.

cacek66
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 263
Rejestracja: 05 maja 2009, 19:22
Lokalizacja: Pruszków

Post autor: cacek66 » 29 maja 2010, 21:26

Też długo zwlekałem z wymianą oleju w tipie czytałem, czytałem ale w końcu podjąłem się wymiany. Olej esso nowy filtr no i vag. Po zdjęciu miski opiłków na szczęście nie znalazłem tylko na magnesach troszkę szlamu było. Po wymianie moje odczucia są takie, że lepiej zmienia biegi, nie ma uczucia jakby szarpnięcia przy zmianie biegu. Zrobiłem już ok. 500km po wymianie. Ogólnie to zgadzam się z tym co czytałem, że wymiana oleju + uszkodzenie skrzyni to czysty zbieg okoliczności. Ale nie jestem tu fachowcem to tylko moje zdanie.
Lepiej mieć Parkinsona i ... trochę wylać
niż Alzheimera i ... zapomnieć się napić !

Awatar użytkownika
grzesiek_wroc
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 180
Rejestracja: 12 maja 2009, 17:59
Imię: Grzegorz
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1999
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 165KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: grzesiek_wroc » 22 cze 2010, 20:11

cacek66, robiłeś wymianę dynamiczną czy statyczną? Ja jestem kolejnym użytkownikiem tiptronica w którym nigdy nie był wymieniany olej (178tys. km) i mam ogromny dylemat czy wymieniać czy nie. Jeżeli tak to czy statycznie czy dynamicznie? Odczuwalne są czasami delikatne szarpnięcia przy zmianie podczas jazdy oraz mocniejsze szarpnięcie przy zmianie na postoju z D lub P na R (w drugą stronę tylko delikatne). I cholera wie co tu robić. To takie trochę zgadywanie chyba bo za dużo jest rozbieżnych zdań na ten temat :evil: :evil:

Awatar użytkownika
jojo001
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 76
Rejestracja: 28 maja 2010, 20:11
Lokalizacja: Dolnoslaskie
Kontakt:

Post autor: jojo001 » 22 cze 2010, 21:59

grzesiek_wroc pisze:cacek66 I cholera wie co tu robić. To takie trochę zgadywanie chyba bo za dużo jest rozbieżnych zdań na ten temat :evil: :evil:
Ja wymieniłem olej przy 193 tyś. Nie wiem czy wcześniej był wymieniany (auto dopiero kupiłem i doprowadzam do porządku a z książki serwisowej niewiele wynika). Po wymianie jak na razie wrażenia bardzo pozytywne - biegi "płynniej" się przełączają, mniejsze i prawie nie wyczuwalne szarpnięcia. Jakby wcześniej tez przerzucał biegi przy delikatnym rozpędzaniu.
Przejechane na nowym oleju może ze 200 km. Na razie brak negatywnych objawów. Niestety nie wiem jaka była wymiana (statyczna czy dynamiczna).

:-D

cacek66
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 263
Rejestracja: 05 maja 2009, 19:22
Lokalizacja: Pruszków

Post autor: cacek66 » 23 cze 2010, 11:50

grzesiek_wroc pisze:cacek66, robiłeś wymianę dynamiczną czy statyczną? Ja jestem kolejnym użytkownikiem tiptronica w którym nigdy nie był wymieniany olej (178tys. km) i mam ogromny dylemat czy wymieniać czy nie.
ja robiłem sam - statycznie. chwila strachu ok. 7 litrów mi weszło olej oczywiście esso. Wrażenia jak u kolegi jojo001
jojo001 pisze:Po wymianie jak na razie wrażenia bardzo pozytywne - biegi "płynniej" się przełączają, mniejsze i prawie nie wyczuwalne szarpnięcia. Jakby wcześniej tez przerzucał biegi przy delikatnym rozpędzaniu.
Lepiej mieć Parkinsona i ... trochę wylać
niż Alzheimera i ... zapomnieć się napić !

65 GRZEGORZ
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1
Rejestracja: 03 paź 2010, 10:54
Lokalizacja: REDA POMORSKIE

Post autor: 65 GRZEGORZ » 03 paź 2010, 12:03

Jestem nowy ale ostatnio pytałem właśnie serwisy o wymianę oleju w tip troniku mojego auta .ceny od 1,2 tys do 2,5 tys .Generalnie nie wymienia sie oleju tak twierdzą.Co traktuje jak bzdurę.Z taką wiedzą nie ma co liczyć że wiedzą co to wymiana DYNAMICZNA znaczy a wydaje się ta metoda jedynie słuszna.Panowie proszę o info ile oleju,jakiego,ile kosztuje litr bo w Skodzie 208 zł,jaki warsztat w okolicy trójmiasta potrafi zrobić wymianę dynamiczną fachowo.Moje auto ti Audi c6 avant quarto 2005 rok nr win--wauzzz4f26n066932 przebieg 170000 tys.pozdrawiam Grzegorz

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga